Audi werkt aan het geluid van elektrische auto's

Leuk, al die elektrische auto’s, maar ze hebben een nadeel: er komt weinig geluid uit. En dat is een probleem wanneer

Leuk, al die elektrische auto’s, maar ze hebben een nadeel: er komt weinig geluid uit. En dat is een probleem wanneer je stapvoets rijdt en voetgangers je niet opmerken. Ook Audi realiseert zich dat deze onvolkomenheid een oplossing verdient en werkt daarom aan het geluid van haar elektro-auto’s.

Tot snelheden van ongeveer 25 km/u – bijvoorbeeld het geval in woonwijken – bewegen elektrische auto’s zich vrijwel geruisloos voort. Bij snelheden boven 25 km/h nemen bandengeruis en het geluid van de rijwind sterk toe, waardoor een elektrisch aandreven auto dan nauwelijks nog stiller is dan een auto met verbrandingsmotor. Voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat elektrische auto’s ook onder die grens een eigen sound produceren. In Amerika en Japan zijn daarvoor al wetten in voorbereiding, bij ons nog niet.

Audi werkt alvast aan een eigen oplossing en belooft daarbij geen gebruik te gaan maken van sciencefictionachtige geluiden. De verleiding om ‘gewoon’ een klassiek motorgeluid na te bootsen proberen de Duitsers te weerstaan. Daarvoor zijn elektrische auto’s te innovatief en speciaal. Het toevoegen van geluid aan elektro-auto’s is overigens niet nieuw. Nissan geeft de LEAF een zacht en teven uitschakelbaar straalmotorsuisje mee onder de 30 km/u en BRABUS voorziet haar smart electric drive van bepaalde CD-soundtracks…