GoodYear - 'Wat weet de Europese automobilist van banden?'

GoodYear heeft een zogeheten Road Safety-onderzoek gedaan naar het bandenbewustzijn van Europese bestuurders. De

GoodYear heeft een zogeheten Road Safety-onderzoek gedaan naar het bandenbewustzijn van Europese bestuurders. De resultaten zijn ronduit zorgwekkend. Van de 3.500 ondervraagden wist één op de drie niet eens welk type band (zomer/winter/all season) onder zijn of haar auto ligt, terwijl er toch wezenlijk verschil zit in deze types. Op de testbaan van GoodYear in Luxemburg konden we het aan den lijve ondervinden.

GoodYear heeft een zogeheten Road Safety-onderzoek gedaan naar het bandenbewustzijn van Europese bestuurders. De resultaten zijn ronduit zorgwekkend. Van de 3.500 ondervraagden wist één op de drie nie
GoodYear - 'Wat weet de Europese automobilist van banden?'

Lang niet iedereen staat er misschien bij stil, maar een autoband is een zeer geavanceerd product. Dat moet ook wel, want de band is verantwoordelijk voor het contact tussen auto en wegdek. En dan te bedenken dat het werkelijke contactoppervlak per band nauwelijks groter is dan de grootte van je hand. De keuze voor de juiste band is dus van groot belang.

De eigenschappen van banden zijn de laatste jaren drastisch veranderd. De ontwikkeling heeft een enorme vlucht genomen. Ga maar na, een kleine twintig jaar geleden lag het gemiddeld gewicht van auto’s stukken lager. Een Volkswagen Golf GTI van het eerste type weegt slechts 800 kilogram, de meest recente versie legt 1.400 kilogram op de schaal. Of wat te denken van het vermogen? Twintig jaar geleden had je met 200 pk een heuse supercar voor de deur staan. Tegenwoordig haalt een kleine hot hatch al 200 pk, om nog maar te zwijgen over de supersedans en -stations zoals een Audi RS6 met liefst 580 pk. Al deze factoren zijn uiteraard van invloed op de samenstelling en de prestaties van de huidige autoband. Bovendien speelt de band ook een belangrijke rol in het veiligheidsaspect. Auto’s kunnen met talloze actieve en passieve veiligheidssystemen zijn uitgerust, als de band niet optimaal presteert, heb je er helemaal niets aan.

De test

Bandenfabrikanten zoeken overigens altijd naar een compromis. Het is onmogelijk om een band te ontwikkelen die in alle seizoenen op alle fronten optimaal presteert. Het belang van winterbanden wordt daarmee nog eens onderstreept. Winterbanden presteren beter bij een temperatuur beneden de zeven graden Celsius. Het is absoluut geen marketingverhaal, maar gewoon een feit. In tegenstelling tot de zomerband beschikt de winterband over een flexibeler loopvlak en grotere slijtvastheid bij lage temperaturen. Wijde groeven en kanalen zorgen er bovendien voor dat het water beter afgevoerd kan worden.

We namen de proef op de som en reden op de GoodYear-testbaan een met water besproeide helling op. Drie geprepareerde auto’s stonden voor ons klaar, waaronder een auto met vier winterbanden, een auto met vier zomerbanden en een auto met alleen op de aangedreven voorwielen winterbanden. De helling op ging het beste met de eerste en de derde configuratie. De versie met zomerbanden komt er wel, maar met enige moeite. Afdalen is een heel ander verhaal en dan blijkt dat de auto met winterbanden op de voorwielen en zomerbanden op de achterwielen een levensgevaarlijke combinatie vormt. Bij een snelheid van slechts 35 km/u maakte de auto beneden in de bocht een pirouette. De meet- en regelsystemen aan boord raken namelijk volledig de kluts kwijt. De voorwielen blijven grip houden, maar de achterwielen verliezen tractie, waardoor de auto om zijn as draait. Wat dat betreft ben je dan nog beter af met vier zomerbanden. Ook deze configuratie raakte beneden in de bocht in de slip, maar niet zo heftig als de auto met winterbanden voor en zomerbanden achter. De versie met vier winterbanden volgde mooi de ingezette koers.

RunOnFlat

Kijken we naar de remafstand bij een noodstop dan zien we ook een aanzienlijk verschil tussen winter- en zomerbanden, en al helemaal onder winterse omstandigheden. Op sneeuw bedraagt de remweg met zomerbanden bij een noodstop vanaf 60 km/u meer dan het dubbele dan bij een auto op winterbanden.

GoodYear levert zowel winter- als zomerbanden met RunOnFlat-technologie. Dankzij een stijvere wang kun je de auto bij drukverlies in de band (lekrijden) onder controle houden. We reden met vier RunOnFlats onder de auto over een spijkermat en deden vervolgens een slalomproef. Je merkt dan nauwelijks dat de band lek is. Daarom mogen RunOnFlat-banden ook alleen gemonteerd worden als de auto is uitgerust met een bandenspanning waarschuwingssysteem. In geval van een lek met RunOnFlats mag je maximaal 80 kilometer verder rijden en geldt er een snelheidslimiet van 80 km/u om te voorkomen dat de band van de velg rolt. Een RunOnFlat-band is gemiddeld vijftien procent duurder dan een gewone band, maar maakt een reserveband overbodig, spaart zodoende gewicht, dus brandstof.

De spanning erin!

Wanneer heb je voor het laatst de bandenspanning gecontroleerd? Eerlijk. Je bent niet de enige. Uit het GoodYear Road Safety-onderzoek blijkt dat liefst 64 procent met een te lage bandenspanning rijdt. Bij een te lage spanning heeft de band minder volume om water af te voeren, ontstaat eerder aquaplanning en neemt de rolweerstand toe. Dat laatste resulteert in een hoger brandstofverbruik. Een te hoge bandenspanning is overigens ook niet goed. De juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje van de auto of op de sticker aan de binnenzijde van het tankklepje.

Tot slot is het uiteraard ook van belang het profiel van de band regelmatig te controleren (minimale profieldiepte bedraagt 1,6 millimeter). Een veelvoorkomend misverstand is de montage van nieuwe banden op de aangedreven voorwielen. Hetzelfde effect als beschreven bij de combinatie winterbanden vóór en zomerbanden achter kan optreden bij nieuwe banden op de vooras en versleten exemplaren op de achteras. Ook dan zou de auto -ondanks een heel vangnet aan elektronische veiligheidsvoorzieningen- bij ongure weersomstandigheden in extreme gevallen om zijn as kunnen draaien. Nieuwe banden daarom altijd achterop leggen.