De naam SkyActiv moet Mazda’s streven uitstralen om het rijplezier van zijn auto’s te combineren met uitstekende milieu- en veiligheidsprestaties. Om dit doel te bereiken heeft Mazda een ‘Bouwstenenstrategie’ geďmplementeerd die in 2015 moet zijn afgerond. Deze ambitieuze strategie behelst allesomvattende verbeteringen aan Mazda’s basistechnologieën die de kern vormen van de prestaties van auto’s, alsmede de introductie van elektrische middelen, zoals regeneratief remmen en een hybride aandrijflijn. Alle technologieën, die zijn ontwikkeld als onderdeel van de Bouwstenenstrategie, vallen onder het SkyActiv initiatief.
De SkyActiv-G voorspelt een nieuwe moderne benzinemotor met directe inspuiting. Hoeveel cilinders deze heeft is niet duidelijk, maar we zetten op een viercilinder. Mazda belooft daarbij de hoogste compressieverhouding ter wereld gerealiseerd te hebben: 14.0:1. Daarbij moet er een brandstofbesparing en trekkrachttoename van 15% mogelijk zijn.
Onder de naam SkyActiv-D kunnen we een nieuw generatie schone dieselmotorverwachten, uiteraard voorzien van een turbo en directe inspuiting. De tweetrapsturbo biedt volop trekkracht bij lage en hoge toerentallen, tot aan de limiet van 5200 tpm. Voor deze oliestoker heeft Mazda juist de laagste compressieverhouding ooit weten te realiseren; een goede basis voor zeer schone emissies. De Japanners zijn er dan ook trots op geen dure NOx-behandelingen zoals een SCR-katalysator met ureum-additief (Adblue) nodig te hebben om aan de Euro6-emissienorm te voldoen.
Naast motoren werkt men ook aan een efficiënte automatische transmissie, die alle voordelen van traditionele automaten en varianten met dubbele koppeling kan combineren. Een sterk verbeterde lock-up zorgt voor efficiëntere overbrenging van het koppel en zorgt voor een direct rijgevoel, vergelijkbaar met een handmatige transmissie. Tegelijkertijd behaalt de techniek een winst tot 7% in het brandstofverbruik. Een nieuwe compacte handbak staat eveneens op de planning en bevat sportieve eigenschappen zoals een korte, lichte schakelwegen.