Het moest er toch van komen - Maybach Xenatec Coupé

Van de Maybach-modellen is nog geen coupé-versie verschenen. Je kunt je daar bij neerleggen, of het heft in eigen hand nemen. Xenatec deed dat laatste en presenteert een tweedeursvariant met vier zitplaatsen.

Het resultaat van deze Maybach Xenatec Coupé is eigenlijk heel positief; de elegante coupe-lijn sluit harmonisch aan op de lange 5.70 meter lange carrosserie. Om dat mogelijk te maken zijn de voorportieren verlengd en neemt de voor- en achterruit een kleinere hoek aan. Ook andere carrosseriedelen zijn net even anders. De hertekende bumpers zijn voorzien van dagrijverlichting, optioneel brengt een glazen dak nog meer licht in het interieur. Twintigduims wielen zijn standaard, maar een maat groter is desgewenst leverbaar.

Xenatec vervult met dit creatieve staaltje de vraag die de Duitsers zelf nooit hebben beantwoord. Toch zijn ze het er mee eens, want de fabrieksgarantie van Maybach blijft onverminderd van kracht. Wie goed kijkt ziet overigens geen M-logo’s op de grille, kofferklep of wielen. Wel van de partij is de krachtige Maybach S-motor, een biturbo V12 met 612 pk. Die liet Xenatec ongemoeid, gezien de prestaties waartoe deze krachtcentrale in staat is.

Deze met de hand gebouwde Maybach Xenatec Coupé kost minimaal 675.000 euro exclusief belastingen. Geheel volgens de merktraditie is elk exemplaar volledig naar eigen hand te verfraaien tegen al dan niet spectaculaire meerprijzen.