Eerste indruk nieuwe Ford C-MAX

Momenteel maken we in de omgeving van Nice kennis met de nieuwe Ford C-Max en Grand C-MAX. De eerste kilometers met de C-MAX 1.6 SCTi Ecoboost zitten erop. Hoe is dat bevallen?

Ford heeft de nieuwe C-MAX in tweeën geplitst; een 'gewone' vijfpersoons C-MAX - net als voorheen - en een grotere zevenzitsvariant met het woordje Grand ervoor. Naast het feit dat deze familievariant met schuifdeuren is bedeeld krijgt het pakezel ook heel eigen looks mee. Op het eerste gezicht ligt de C-MAX het beste op ons netvlies; het Kinetic design komt creatief en dynamisch tot uiting en maakt van de C-MAX - waar we als eerst mee rijden - een moderne verschijning.

Meer kwaliteit...en knoppen

Aangezien de nieuwe MPV compleet nieuw is, is het interieur dat eveneens. Hier worden we geconfronteerd met het Ford cockpit DNA dat ook zijn weg heeft gevonden naar de nieuwe Focus. Het valt te omschrijven als levendig en origineel, maar na het strakke, gewoontjes aandoende interieur van zijn voorganger is het even acclimatiseren en zoeken naar de juist knopjes. Vooral op het stuur zien we er meer. Het Sony radiosysteem herbergt ook de bediening van de navigatie, waarvan het display nu - net als de Fiesta - centraal op het dashboard is geplaatst. Handig, maar het formaat houdt niet erg over en de letters zijn soms wat te groot(!) naar onze mening. Dat de Duitsers hebben gewerkt aan een hoogwaardige kwaliteitsbeleving is ons niet ontgaan; met dank aan veel meer softtouch materialen en nieuwe bekledingsstoffen is die er met flinke sprongen op vooruit gegaan. Handig is ook de uitgebreide boordcomputer die alle interessante en relevante gegevens tegelijkertijd kan weergeven. Scheelt weer knoppen indrukken! Het zitmeubilair is heel behoorlijk, zowel van formaat als vorm; Ook tijdens de bochtige wegen in de omgeving van Nice staan ze hun mannetje. Achterin is de beenruimte in de C-MAX redelijk voor elkaar, maar verwacht geen riant aantal vrije centimeters. De achterbank is niet te verschuiven, maar wel neer te klappen. Aan hoofdruimte is geen gebrek, en dat betekent ook dat er helemaal achterin - dus in de bagageruimte - flink gestapeld kan worden met bagage en dozen.

Kranige 1.6 SCTi, prettig stuur- en rijcomfort

De nieuwe 1.6 SCTi Ecoboost turbomotor is daar wel klaar voor! Het nieuwe staaltje downsizing van Ford levert in dit geval 150 of 180 pk. Wij rijden de eerste variant en die weet de C-MAX prima naar grotere hoogten te stuwen. In het vijfde of zesde verzet valt zijn enthousiasme wat tegen, in andere gevallen versnelt de midi-MPV zonder problemen. Onder volle belasting en bij hoge toeren laat de viercilinder wel duidelijk van zich horen, maar voor de rest blijft het aangenaam stil in de C-MAX cockpit. Het onderstel is niet dermate dynamisch ingesteld zoals dat de S-MAX siert, maar zeker wel berekend op een vlotte rit. De wielen hebben weinig moeite om alle kracht veilig op vochtig asfalt los te laten. Verder blijft het comfort aangenaam op peil zonder verrassende horten en stoten van pokdalig wegdek aan de inzittenden door te geven.

Morgen meer!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.