Die slimme parkeerhulp luistert naar de naam Remote Controlled Parking en kan de auto zelfstandig in of uit een krappe garage(box) rijden. Het enige dat de bestuurder hiervoor hoeft te doen, is de auto voor de parkeerruimte te plaatsen, uit te stappen en op de RCP-knop te drukken. Nog een keer drukken zorgt ervoor dat de auto zichzelf weer uit de garage rijdt.
Als uitbreiding op de adaptieve cruise control heeft BMW nu de Traffic Jam and Queuing Assistant ontwikkeld. Deze ‘assistent’ helpt de bestuurder actief in de eigen rijbaan te blijven (tot 130 km/u) en kan zelfs de controle over de besturing overnemen in alledaagse situaties, zoals files en druk stadsverkeer.
De Emergency Stop Assistant grijpt in als de bestuurder niet meer in staat blijkt om de auto te besturen, bijvoorbeeld door een hartaanval. Het systeem activeert de gevarenlichten en brengt de auto – rekening houdend met het overige verkeer – tot stilstand aan de kant van de weg. Tegelijkertijd verstuurt het systeem een noodoproep naar de hulpdiensten met gegevens van de bestuurder en de locatie van de auto.
BMW heeft ook gewerkt aan bediening van systemen uit de auto op afstand. Met behulp van een smartphone kan vanaf een andere locatie de portieren worden vergrendeld of de climate control worden ingeschakeld. Ook behoort het synchroniseren van muziek en video's van de thuiscomputer naar de auto tot de mogelijkheden.
In het kader van EfficientDynamics is er de BMW ECO mode, waarbij onder meer de schakelindicator (nog meer) op zuinig rijden is in te stellen. Deze functie is er ook voor modellen met een automaat. Met een druk op de knop past de motor verder zijn gasrespons aan om eventuele brandstofverspilling te voorkomen.
Het navigatiesysteem kan op zijn beurt een nog zuiniger route voorschotelen door het rijgedrag van de bestuurder de onthouden. BMW voorziet nog de koppeling met het pakket EfficientDynamics, waardoor de auto alvast weet welke route in zicht is en de brandstofbesparende systemen daarop kunnen anticiperen.