Toyota start Nederlandse praktijktests Prius Plug-In Hybrid

Op de Autosalon van Parijs heeft Toyota vandaag het officiële startsein gegeven voor een 3 jaar durende praktijktest

Op de Autosalon van Parijs heeft Toyota vandaag het officiële startsein gegeven voor een 3 jaar durende praktijktest met Concept Plug-in Hybrid Vehicles. In Nederland gaan elf exemplaren de weg op. Doel van het onderzoekstraject is om te leren of in de praktijk het gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten aansluiten bij de verwachtingen en wensen van gebruikers. Wereldwijd test Toyota 600 Concept PHV’s.

De Concept PHV’s hebben de Toyota Prius als basis. Het verschil tussen de gewone Prius en de Concept PHV is dat de Concept PHV een lithium-ion-batterij aan boord heeft waarmee hij met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur tot 20 kilometer ver volledig elektrisch kan rijden. Eenmaal opgeladen – en dat duurt aan elk normaal 220/230 Volt stopcontact maximaal 90 minuten – kan de bestuurder zo’n 20 kilometer volledig elektrisch (en dus emissieloos) rijden. Is de batterij leeg of rijdt de bestuurder sneller dan circa 100 kilometer per uur, dan rijdt de auto als elke normale Full Hybrid auto. De Concept Plug-in Hybrid kent een CO2-uitstoot van 59 g/km.

De Plug-in Hybrid Vehicle (PHV) combineert daarmee de voordelen van de 100% elektrische auto met die van een normale Full Hybrid, zoals de Prius en de recentelijk geïntroduceerde Auris Hybrid. Dat betekent dat de bestuurder niet alleen in de stad, maar ook op buitenwegen en snelwegen volledig elektrisch kan rijden.

Aan het proefproject nemen Rijkswaterstaat, netbeheerder Stedin, afvaldienstverlener Van Gansewinkel, postbedrijf TNT, vervoerder Roteb en energiemaatschappij Eneco deel. Verder heeft Toyota distributeur Louwman & Parqui B.V. een exemplaar in haar bezit.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.