Volkswagen zet de vernieuwde Passat nog hoger in de markt. De strakgetrokken, statige neus met chromen grille heeft wat weg van het eveneens recent vernieuwde vlaggenschip Phaeton. Ook achteraan is de zakelijke Duitser flink bijgeschaafd; nieuwe hoekiger en vlakkere vormen (net als bij de Touran!) geven de Passat duidelijk een andere aanblik. De achterlichten zijn helemaal nieuw en lopen bovendien door tot in de spatborden. Ze zijn modern ‘ingericht’ met – afhankelijk van de uitvoering – gestileerde LED-jes.
Nog zuiniger motoren
Op technisch gebied gaat VW graag mee met downsizen, een lager verbruik en zo min mogelijk CO2. Dat lukte al heel aardig met de TSI en TDI-motoren, maar die zijn in de vernieuwde Passat nog zuiniger geworden. Aan de basis staat de 1.4 TSI 122 pk en die laat 5.8l/100km voor zich noteren. Zijn CO2-uitstoot van 138 gram is zodoende laag genoeg om al in de 20% bijtellingsklasse te worden ingeschaald. Voor de 1.8 TSI is wederom 160 pk weggelegd. De verbruikswinst bedraagt een halve liter (nu: 6.9l/100km), de vernieuwde 2.0 TSI 211 pk zit daar nog maar ietsje boven met 7.2l/100km en 169 grammen CO2. Ook de topmotorisering V6 met 4Motion vierwielaandrijving neemt voortaan minder Euro95 tot zich; de consumptie daalde van 9.8 tot 9.2l/100km.
Dieselrijders kunnen wederom kiezen voor de 1.6 TDI. Deze is nog eens verder verfijnd en werkt nu standaard met start/stop-techniek. Ook dankzij verbeterde aerodynamica en de inzet van recuperatie (het herwinnen van remenergie) is deze dieselmotor nog zuiniger; de Passat 1.6 TDI verbruikt nog maar 4.1l/100km, dat overeenkomt met 109 gram CO2. Zowel de Limousine als de Variant valt dus onder het bijtellingstarief van 20%. Ook de 2.0 TDI BlueMotionTechnology 140 pk is zuiniger dan zijn voorganger. Hij komt uit op een gemiddelde van 4,5 l/100 km (CO2: 119 g/km). De Passat 2.0 TDI 170 pk is voorlopig de topdiesel en zit er iets boven. Toch bedraagt de winst 19% ten opzichte van zijn voorganger.
De Passat 2.0 BlueTDI met SCR-katalysator komt in de loop van 2011 op de markt en voldoet dan al aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. Ook dit model is vergeleken met zijn voorganger duidelijk zuiniger geworden. Zijn gemiddelde bedraagt 4,6 l/100 km (CO2: 122 g/km). De winst bedraagt derhalve 0,6 l/100 km. De Passat Ecofuel (aardgas) speelt opnieuw een schoon jongetje uit de klas. Het aardgasverbruik daalde tot 6.6m3 per 100 km en mag zich prijzen met 117 gram CO2.
Veilgheid en comfort
Op gebied van veiligheid zet de Passat een stap vooruit met een noodremfunctie voor de in de stad. Deze ingreep werkt tot een snelheid van 30 km/u en is inbegrepen in het optionele ACC (Adaptieve Cruise Control). Verder zijn alle nieuwe Passat-modellen (vanaf Comfortline-uitvoeringsniveau) standaard uitgevoerd met een systeem dat vermoeidheid van de bestuurder signaleert. Dit systeem herkent concentratieverlies en waarschuwt vervolgens door middel van een akoestisch signaal én het geeft via het centrale display het advies om pauze te nemen. In zijn nieuwste uitvoering kan de Passat ook geleverd worden met het elektronische sperdifferentieel XDS. Dit zorgt voor nog meer tractie bij het nemen/uitkomen van bochten. Naast Lane Assist is nu ook Side Assist leverbaar. Via oplichtende LED’s in de buitenspiegel wordt bestuurder attent gemaakt op medeweggebruikers die zich naast of schuin achter de auto (in de dode hoek) bevinden.
Comfortabele nieuwe snufjes zijn Easy Open – een handige kofferklepontgrendeling -, een tevoorschijn te toveren trekhaak en Parkeerassistent II. Het navigatiesysteem RNS510 ‘herkent’ aanduidingen van de snelheidslimiet (ook van matrixborden) en geeft deze weer via het centrale display.
Verbeterd interieur
Ook het interieur van de nieuwe Passat slaat een brug naar een hogere klasse. De stoelen zijn nieuw ontworpen en beschikken nu ook over horizontale verstelling van de hoofdsteunen (naar voren en achteren). In de loop van 2011 komen stoelen met ventilatie- en massagefunctie voor bestuurder en passagier beschikbaar. Het dashboard bevat een centraal geplaatst analoog klokje. De schakelaar voor de elektronische handrem is nu in de middenconsole ondergebracht en dat geldt ook voor de startknop (in combinatie met Keyless Acces). De sfeer aan boord is gericht te beïnvloeden doordat er keuze is uit een groot aantal interieurkleuren (eventueel tweekleurig, bekend uit de Passat CC). Bovendien is ambienteverlichting beschikbaar. De Passat Variant is leverbaar met een nieuw panorama-schuifdak.
De nieuwe Volkswagen Passat is vanaf 5 oktober te bestellen. De levering van de nieuwe modellen start eind november 2010.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review