De Korando is een naam die misschien nog wel in de oren klinkt. Het was een compacte terreinauto die vooral als werkpaard werd gezien. De nieuwe Korando is daarom helemaal anders. Zijn serieuze looks zijn verruild voor die van een crossover of compacte SUV. Daarvoor heeft men ontwerper Giorgetto Giugiaro aan de arm geslagen.
Met dank aan de zelfdragende carrosserie in plaats van een ladderchassis ziet de Korando er niet alleen verfijnder uit, zo rijdt hij ook. Er is verder keuze een uit twee- en (variabele) vierwielaandrijving met lock-up, een zesversnellingsbak of automaat met schakeltoetsen aan het stuur. In alle gevallen snort er een tweeliterdiesel onder de motorkap.
Deze viercilinder levert 175 pk/360 Nm en belooft 6.0l/100km diesel te verbruiken. Deze waarde komt overeen met 157 gram CO2 en dat is voor de bijna 1700 kg wegende Koreaan geen slecht resultaat. De prestatiecijfers zijn dat eveneens; 0-100 in 10 seconden en maximaal 186 km/u topsnelheid. Volgend jaar volgt er een nog zuinigere diesel en een benzinekrachtbron.
De Korando voelt zich meer dan ooit thuis op het asfalt, maar zijn offroadpotentieel is er niet minder om. De Korando heeft een bodemvrijheid van 180 mm, een aanrijhoek van 22,8 graden, een afrijhoek van 28,2 graden en een overschrijdingshoek van 18,5 graden. Het resultaat is een maximale klimhoek van 48%, een kantelhoek van meer dan 40% en een doorwaaddiepte van 300 mm. Bovendien mag er maximaal 2000 kg aan de trekhaak mee.
Zoals het een moderne nieuwkomer betaamt zijn zes airbags, ESP, koprolbescherming, remassistent en een vertrekhulp op hellingen standaard. Het interieur is desgewenst voorzien van allerlei luxe als lederen bekleding, automatische airco, verwarmd meubilair voor en achter, AUX- en USB en een schuifdak. De bagageruimte biedt 486 liter, waarbij de achterbank in delen is neer te klappen.
Eind dit jaar zal de SsangYong Korando zijn opwachting maken op de markt. Het merk is nu versneld tempo bezig met het opzetten van de importorganisatie en het distributienetwerk. Dat zal deels bestaan uit bestaande Ssangyong-dealers, maar uit automobielbedrijven die SsangYong in Nederland verder willen laten groeien.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review