Autobelastingen 2011 – schoon en zuinig wordt wederom (en zelfs meer) beloond

Prinsjesdag staat onder meer in het teken van het autobelastingebeleid voor volgend jaar. Eerdere geluiden dat de

Prinsjesdag staat onder meer in het teken van het autobelastingebeleid voor volgend jaar. Eerdere geluiden dat de overheid stopt met de bestaande fiscale maatregelen blijken ongegrond. Een lastenverzwaring zit er niet in. Sterker nog; er zijn zelfs nieuwe ontwikkelingen die ons positief in de portemonnee raken.

Goed nieuws voor wie in de markt is voor een zeer zuinige auto of er al een rijdt; auto’s die nu vrijgesteld zijn van wegenbelasting en BPM blijven dat gewoon. Ook de bijtelling van deze bescheiden drinkers bedraagt wederom 14%. Hoewel er vanuit ‘Den Haag’ geen signalen waren dat deze stimuleringsmaatregelen van de baan zouden gaan, heerste er vrees in de wandelgangen. Dat blijkt dus ongegrond.

Voor volgend jaar worden er zelfs nieuwe maatregelen ingevoerd die ons positief in de portemonnee kunnen raken. Zo wordt de verhoging van de wegenbelasting gestaakt en de afbouw van de BPM stopgezet. Deze twee zaken hadden een wisselwerking om geen gat in de begroting te slaan richting de invoering van kilometerheffing, maar kon ook op weerstand rekenen van automobilisten die al een auto rijden en daardoor ook elk jaar geconfronteerd werden met hogere wegenbelasting.

Daarnaast blijven de accijnzen ongewijzigd. Verder wordt een subsidie ingevoerd voor personenauto’s met een dieselmotor die nu al aan de Euro 6-norm voldoen – zoals de BMW 3-serie BluePerformance en Mercedes-Benz BlueTEC-modellen. Deze stimulans neemt in aanloop naar de intrede van de strenge emissienorm in 2014 trapsgewijs af.