De 'all-new' Ford Explorer

We kennen ‘m niet (meer) uit het Nederlandse straatbeeld maar hij is wel splinternieuw; de Ford Explorer. Voor de

We kennen ‘m niet (meer) uit het Nederlandse straatbeeld maar hij is wel splinternieuw; de Ford Explorer. Voor de ontwikkeling van deze full-size SUV is ingezet op design en efficiëntie. Ford durft het zelfs aan een viercilinder turbomotor aan te bieden!

De Ford Explorer is compleet nieuw ontwikkeld. De ontwerpers waren in een vlotte bui en hebben de Amerikaan een dynamischer uiterlijk meegegeven, getuige de vloeiender koplampen en zwartgelakte voorruitstijl. Ook was er ruimte voor LED-achterlichten. In de voorbumper is een trapeziumvormige luchtinlaat verwerkt; een knipoog naar de andere Ford-modellen maar ook van belang voor een goede ademhaling. Deze strategie maakt de Explorer ook aerodynamischer; zelfs de spoiler achterop het dak zit er niet voor niets. Het interieur kent wederom drie zitrijen en belooft afgewerkt te zijn met soft-touch materialen. Standaard zijn een aantal elementen met leder afgewerkt. Ford wil de nieuwe Explorer laten wedijveren met de BMW X5 en Audi Q7 en richt zich ook op markten buiten Amerika, dus moeten ze van goeden huize komen.

Het motorenaanbod bestaat uit een 3.5 liter V6 met 295 pk en 345 Nm, die door Ti-VCT kleptiming en verminderde weerstand 20% zuiniger is dan zijn voorganger. Vierwielaandrijving is standaard en kan met behulp van een Terrain Select knop worden ingesteld naar gelang de omstandigheden. Tijdens de introductie van de nieuwe Explorer staat de 2.0 liter Ecoboost turbomotor echter centraal. Voor het eerst is de Explorer ook met een viercilinder leverbaar. Zijn vermogen (240 pk) ligt onder die van de 3.5 V6 maar de maximum trekkracht is vrijwel identiek. De Newtonmeters komen door turbokracht ook eerder vrij – bij 1700 toeren is de tweeliter op stoom. Volgens Ford kan de Ecoboost motor zich qua verbruik meten met een V6 sedan zoals de daar leverbare Toyota Camry V6. Elke Explorer is gekoppeld aan een zestrapsautomaat, al dan niet voorzien van manuele schakelmodus.

Ook heel modern zijn de uitrustingsmogelijkheden. Moderne snufjes zoals dodehoek detectie, adaptieve cruise control en een inparkeerhulp behoren allemaal tot de mogelijkheden. Uiteraard is de Explorer ook voorzien van vier 12V-aansluitingen, multimediamogelijkheden in de vorm van AUX- en USB-aansluitingen, cruise control, radio/cd en keyless entry. Wie extra betaalt krijgt ook een dubbel schuifdak, LCD-schermen, achteruitrijcamera, 20 inch lichtmetalen wielen en stoelverwarming. Aangezien gemak de mens dient biedt Ford ook elektrisch verstelbare pedalen, starten op afstand, een start-knop en 10-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.