Mercedes-Benz CL 63 AMG vernieuwd

Onlangs heeft Mercedes-Benz de vernieuwde CL-Klasse voorgesteld. Kenners weten dat dit luxe vlaggenschip met twee

Onlangs heeft Mercedes-Benz de vernieuwde CL-Klasse voorgesteld. Kenners weten dat dit luxe vlaggenschip met twee deuren er ook in een AMG-variant is. Inmiddels zijn de officiële beelden en details daarvan beschikbaar. De CL 63 AMG krijgt een nieuwe V8 turbomotor maar ook het topmodel CL 65 AMG met V12 is verfijnd.

In een oogopslag wordt duidelijk dat de luxe-coupé ook als AMG is aangescherpt om weer modern voor de dag te komen. Nieuwe, hoekiger buitenspiegels, een hoekiger grille met een enkele verchroomde lamel, dagrij-LED's in de krachtig uitgesneden bumper en iets vloeiender hervormde koplampen zette de CL - die dus niet S-Klasse Coupé wordt omgedoopt - in Mercedes' nieuwste huisstijl neer. Een nieuw setje lichtmetaal maakt eveneens uit van het 2010-recept. Achteraan monteert de AMG-afdeling een nieuwe bumper met geprofileerde diffuser en twee dubbele uitlaatpijpen die eveneens hoekiger zijn dan voorheen.

De grootste verandering schuilt onder de motorkap. De imponerende 6.2 liter V8 uit de 63 AMG is vervangen door iets 'kleiners' met turbo's. Het is de 5.5 V8 met 544 pk, gekoppeld aan AMG's zeventraps Speedshift automaat. De CL63 AMG haalt wederom moeiteloos 250 km/u en bereikt de eerste 100 km/u daarvan in slechts 4.4 seconden. Met het optionele AMG Performance pakket stijgt het vermogen verder naar 571 pk en snoept de krachtcentrale nog een tiende van de 0-100 tijd af. Ondanks de riante motorprestaties kon Das Haus het verbruik tot 30% laten dalen ten opzichte van de good-old 6.2 V8. Nieuwe systemen als Direct Steer, Torque Vectoring Brake en zijwindstabilisatie (ook beschikbaar op de andere CL-modellen) brengen de rijeigenschappen van deze AMG - wanneer daar behoefte aan is - naar een nog hoger niveau.

In de vernieuwde CL-Klasse is ook de bijna onwerkelijk bedeelde 65 AMG weer van de partij. De 6.0 liter V12 met twee turbo's werd niet vervangen door iets anders, maar wel verfijnd. Zodoende levert deze ware krachtcentrale nog meer vermogen; 630 pk. De bestaande 1000 Nm trekkracht bleef ongewijzigde, waarschijnlijk heeft de vijftrapsautomaat er al een flinke kluif aan om deze krachten te verwerken. De honderdsprint is een piece-of-cake (4.2 seconden) en zoals het de upper class versie betaamt hoeft de begrenzer pas later in te grijpen. Net voor 300 km/u om precies te zijn.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.