En nu eindelijk officieel - Dit is de nieuwe BMW X3

We hebben ‘m meerdere malen in verhulling voorbij zien rijden maar vanaf nu is hij helemaal af; dit is de nieuwe BMW

We hebben ‘m meerdere malen in verhulling voorbij zien rijden maar vanaf nu is hij helemaal af; dit is de nieuwe BMW X3. Anno 2010 voorzien van een nog betere mix tussen comfort en sportiviteit, achttrapsautomaat, start/stop-techniek en natuurlijk xDrive vierwielaandrijving.

De nieuwe X3 past qua afmetingen en vorm precies in tussen de recent geïntroduceerde X1 en zeer volwassen X5. Zijn looks hebben veel weg van zijn grotere broer; sportief en elegante lijnen en korte overhangen maakt de X3 helemaal weer van deze tijd. Toch leggen zijn grille en hoekige koplampen weer een link met zijn voorganger. Binnenin maakt het interieur grote sprongen voorwaarts, met hoogwaardige afwerking uit andere BMW-modellen. Ook is er meer ruimte: bijvoorbeeld 20 mm meer beenruimte achterin. De bagageruimte nam met 70l tot 550 liter, uitbreidbaar tot 1600 liter. De leuning van de achterbank is in drie delen neerklapbaar maar ook te verstellen.

Het onderstel van de nieuwe X3 is compleet nieuw en afgesteld op comfort en dynamiek. Dat wordt de bestuurder nog gemakkelijker gemaakt met het optionele Dynamic Damper Control en Performance Control. Het eerste systeem past de demping automatisch aan en laat je de keuze een Normal, Sport of Sport+ humeur aan te nemen. Performance Control kan dmv gerichte remingrepen aan de achterwielen de aandrijfkrachten over de achteras verdelen voor een nog scherper weggedrag. Ondanks de toegenomen lengte en nieuwe technieken is de nieuwe X3 25 kg lichter dan zijn voorganger.

De nieuwe BMW X3 is bij zijn marktintroductie eind dit jaar leverbaar met twee vernieuwde motoren. De zescilinder benzinemotor van de BMW X3 xDrive35i levert 306 pk en 400 Nm bij een gemiddeld verbruik van 8.8 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 204 g/km. Dieselen kan met de xDrive20d; een viercilinder diesel met 184 pk en een koppel van 380 Nm. Deze versie weet een gemiddeld verbruik van slechts 5,6 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 149 g/km te realiseren; 15% minder dan zijn voorganger en daarmee direct de zuinigste auto is zijn klasse. Een Steptronic achttrapsautomaat is standaard op de zescilinderbenzine. Dieselrijders kunnen deze tegen meerprijs bemachtigen. Start/stop-techniek is standaard, bij BMW voor het eerst op een zescilinder en in combinatie met een automaat.

Andere nieuwe foefjes is de nieuwe X3 niet vreemd. Ze gaan schuil in BMW ConnectedDrive. Onder meer iDrive, Internet, Head-Up Display, Adaptive Cornering Headlights, Adaptive Cruise Control en Top View met birds view modus zijn de nieuwe Duitser niet vreemd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.