Een vlucht in de Goodyear Zeppelin - Gaan we zo de files bestrijden?

Hij heeft zeker het nieuws gehaald en was dagenlang in de regio Rotterdam ook niet te missen; de Goodyear Zeppelin. De gerenommeerde bandenfabrikant organiseerde een ludiek en luchtig evenement in het kader van een online onderzoek naar de toekomst van autorijden. Met interessante resultaten daarvan op zak konden we een vlucht over de belangrijke havenstad niet afslaan.

Hij heeft zeker het nieuws gehaald en was dagenlang in de regio Rotterdam ook niet te missen; de Goodyear Zeppelin. De gerenommeerde bandenfabrikant organiseerde een ludiek en luchtig evenement in het
Een vlucht in de Goodyear Zeppelin - Gaan we zo de files bestrijden?

Via allerlei online acties – waaronder de winactie op onze website – heeft Goodyear automobilisten naar zich toe getrokken om het onafhankelijk uitgevoerde onderzoek ‘Grip op de toekomst’ te voeden. Zo’n 2350 Nederlandse en Belgische bestuurders hebben hun mening over de toekomst van autorijden gedeeld via de website van de Goodyear Zeppelin. Deelnemers konden hierbij kans maken op een gratis Zeppelin-vlucht boven Rotterdam. De resultaten daarvan werden onlangs gepresenteerd en zijn ook bestemd voor de toekomstige minister van Verkeer en Waterstaat. Zo weet hij/zij naast de visie van de ANWB, BOVAG en andere (branche)partijen ook hoe de Nederlandse automobilist over mobiliteit denkt.

Het onderzoek

Zo blijkt dat – hoewel tweederde van de automobilisten tegen rekeningrijden is – men best een bijdrage wil leveren aan een betere doorstroming op de weg. De naamgeving filebestrijding valt beter in de smaak dan rekeningrijden of kilometerheffing. Om niet meer in de file staan is 85% bereid te betalen en zou 91% ook wel langzamer willen rijden. De gemiddelde bijdrage is 1.50 euro, waarbij de echte filerijder hiervoor 44.30 euro per maand wil neertellen. De voorgestelde oplossingen om van files af te komen zijn divers: langzamer rijden, het gebruik van de vluchtstrook en betere secundaire wegen moet Rijdend Nederland van dit vrijwel dagelijkse probleem af helpen. Ook is er veelvuldig geopperd dat openbaar vervoer een uitkomst is, maar dan vooral met de bedoeling dat anderen er gebruik van maken.

Het zal geen verrassing zijn dat veiligheid op de weg bij iedereen hoge prioriteit heeft. Alcohol in het verkeer vindt men verwerpelijk; het zogenaamde alcoholslot is echter geen populaire maatregel gebleken, 43% ziet er heil in. Bijna 80% van de ondervraagden checkt uit veiligheidsoverwegingen de bandenspanning. Vrijwel iedereen doet dat minder dan een keer per maand, de norm die door autobandenfabrikanten is gesteld. Een uitkomst op dit gebied zijn bandenspanningsensoren, die verplicht op nieuwe auto’s moeten gemonteerd zijn vanaf 2014.

Het label voor banden – dat per 2012 eveneens verplicht wordt gesteld – blijkt ook in de smaak te vallen bij de automobilist. De informatie daarop over grip op nat wegdek (veiligheid) vindt men belangrijker dan de rolweerstand – dat invloed heeft op het brandstofverbruik en dus het milieu. Geen verkeerde gedachte; uit diverse bandentests blijkt dat er tussen banden grote verschillen zijn in remweg bij nat weer. Vooral de ‘eco-banden’ blijven hierbij achter op banden die voor prestaties zijn gemaakt. Een band blijft immers altijd een compromis tussen rolweerstand en grip.

De vlucht

Goodyear realiseerde zich ‘voor wat hoort wat’, en bedacht een ludieke actie om winnaars te belonen en tegelijkertijd op het netvlies blijft hangen. Gekozen werd voor een luchtig apparaat van gigantische omvang, dat nog groter is dan een Boeing 747; de 75 meter lange Zeppelin. Of wij ook een vlucht willen ervaren en de omgeving van Rotterdam eens vanuit de lucht willen verkennen. Maar natuurlijk! Op het terrein van de luchthaven stond - of eigenlijk zweefde – de Zepplin gereed voor vertrek. Eenmaal ingestapt waan je je in een vliegtuigje zonder vleugels; een rijtje stoelen aan weerszijden dat rechtstreeks overgaat in de cockpit. Opstijgen is zo gepiept, net als een luchtballon of helikopter stijgen we binnen no-time in de lucht. Wat volgt is een fraaie overview van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven, het stadion en de omgeving op 300 meter hoogte. En dat in betrekkelijke stilte, de propellortjes aan weerszijden zijn niet van levensbelang om de met helium gevulde Zeppelin in de lucht te houden. Terwijl het Nederlands Elftal zich opmaakte voor een duel in Zuid-Afrika is te zien hoe de Rotterdamse ring vervroegd volstroomt om op tijd thuis op de bank te zitten. Laten we hopen dat dat over een aantal jaar niet meer het geval is. Die files dan...