Mercedes-Benz SLS AMG geëlektrificeerd

De Mercedes-Benz SLS AMG presteert met dank aan de 6.2 liter V8 als de beste. Om alvast op de eventuele toekomst

De Mercedes-Benz SLS AMG presteert met dank aan de 6.2 liter V8 als de beste. Om alvast op de eventuele toekomst voorbereid te zijn experimenteerden de Duitsers ook met elektrische aandrijving. Met succes, want reken maar dat de SLS AMG E-CELL met 533 pk niet van ophouden weet.

Deze ‘Gullwing’ concept met elektrische aandrijving is onderdeel van de AMG Performance 2015 strategie, gericht op het zoeken naar emissieverlagingen en verbruiksreductie. Gespoten in een felle kleur kan de SLS AMG E-CELL niet onopgemerkt blijven. Het hart van deze SLS is geen 6.2 liter V8 maar beresterke elektromotoren – vier stuks, gezamenlijk 533 pk - , die nog eens 880 NM in de aanbieding hebben. Ze zijn stuk voor stuk in de buurt van de wielen geplaatst voor een optimale gewichtsverdeling. Met zoveel kracht aan boord presteert de SLS AMG E-CELL moeiteloos; voor de 0-100-tijd wordt slechts vier tellen genoteerd, vrijwel even snel als de SLS met V8. Bovendien geeft een elektromotor direct zijn krachten vrij wat bijdraagt aan een felle ‘gasrespons’. Naar modern gebruik maakt Mercedes gebruik van een lithium-ion accupakket.

Speciaal voor de E-CELL is elektrische stuurbekrachtiging toegepast en een nieuwe vooras met onafhankelijke multilink ophanging geplaatst, dit in tegenstelling tot de benzinedrinkende productieversie die beschikt over een dubbele wishbone. Ook zijn de spoilers onderaan de neus opnieuw vormgegeven evenals de radiatorgrille; dit alles ten gunste van de aerodynamica. Vanaf 120 km/u schuift zowel een front splitter als achterspoiler omhoog. Tot slot kreeg de diffuser achteraan een nieuw ontwerp, immers kregen de ontwerpers meer vrij spel doordat de SLS AMG E-CELL geen uitlaatsysteem heeft. De 19 en 20 inch wielen (voor en achter) zijn onverminderd van formaat. In het interieur vinden we een nieuw instrumentencluster met informatie over de accustatus en actieradius. In de middenconsole huist een touchscreen van 25 centimeter die toegang geeft tot de audio, navigatie en klimaatregeling. Met de AMG Drive Unit kan de motor worden gestart, het ESP worden ingesteld en een geheugenstand voor de splitter en spoiler worden ingesteld

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.