Revolutie - Fiat introduceert TwinAir tweecilinder voor Fiat 500

De tweecilinder is terug! Fiat lanceert nu officieel het toppunt van downsizing in de Fiat 500; een 0.9 liter TwinAir

De tweecilinder is terug! Fiat lanceert nu officieel het toppunt van downsizing in de Fiat 500; een 0.9 liter TwinAir turbomotor met 85 pk. Reken maar dat-ie zuinig is; de mini-motor komt tot bijna 1 op 25 en meer dan 95 gram CO2 komt er in de stad niet uit. Naast deze nieuwe aanwinst staan er nog twee andere varianten op de rol.

De nieuwe TwinAir tweecilinder motor beleeft zijn primeur in de Fiat 500 - de Panda en nieuwe Ypsilon zijn volgend jaar aan de beurt. De zeer efficiënte turbomotor is de eerste uit een nieuwe motorfamilie. Later volgt er namelijk nog een instapper (65 pk) en een variant die nog meer vermogen levert (105 pk). Zelfs een aardgasversie (met nog lagere CO2) zit in de pijplijn. Fiat houdt ‘m ook achter de hand voor eventuele hybridecombinaties. De Panda en Ypsilon zijn volgend jaar aan de beurt. Ondanks 0.9 liter inhoud komt het nu gelanceerde torretje tot 85 pk/145 Nm, een waarde die uitstekend geschikt is voor de compacte Fiat. De stijlvolle Italiaan haalt er 173 km/u mee en accelereert in 11 tellen naar 100.

Het bijbehorende brandstofverbruik was voor Fiat natuurlijk een belangrijke pijler. Dankzij het gebruik van de allernieuwste technologieën combineert de nieuwe motor het innovatieve MultiAir-systeem met speciale vloeistofdynamica voor een maximale brandstofefficiency. In de 500 neemt de tweecilinder niet meer dan 4.1l/100km tot zich. In combinatie met de gerobotiseerde vijfbak gaat er nog een tiende liter af. De CO2-uitstoot bedraagt dan slechts 92 gram! Ter vergelijk, de huidige en minder vermogende 1.2 8v 69 pk met vier cilinders komt gemiddeld tot 4.7l/100km.

Om zo zuinig te kunnen rijden heeft Fiat een ECO-knop op het dashboard geplaatst. Waar de motor normaal 85 pk en 145 Nm trekkracht levert, laat het motormanagement in de ECO-modus slechts 78 pk en 100 Nm vrij. Daarbij wordt ook de stuurbekrachtiging lichter bij lage snelheden en schakelt de Dualogic-transmissie over op een zuiniger schakelprogramma. Een start/stop-systeem is uiteraard standaard. Medio september staat de Fiat 500 TwinAir 85 bij de dealer.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.