De elegante luxe-coupé van Das Haus wordt voor deze zomer aangescherpt om weer modern voor de dag te komen. Nieuwe, hoekiger buitenspiegels en een verse V-vormige grille, dagrij-LED's in de opnieuw uitgesneden bumper met drie luchtinlaten en iets vloeiender hervormde koplampen zette de CL - die dus niet S-Klasse Coupé wordt omgedoopt - in Mercedes' nieuwste huisstijl neer. Het interieur van de CL-Klasse is als vanouds het toppunt van verfijning en is nu in te richten met keuze uit vier houtsoorten, twee typen leder en vijf kleurcombinaties.Ook nieuw is de sfeerverlichting met diverse ‘ambiances’ en een met dubbelgestikt nappaleer bekleed multifunctioneel stuurwiel.
Op technisch vlak trekt de nieuwe CL 500 BlueEFFICIENCY de aandacht naar zich toe. Mercedes-Benz introduceert een splinternieuw ontwikkelde 4.6 liter V8 met directe inspuiting en twee turbo’s, die 435 pk levert. Ten opzichte van zijn voorganger een winst van 12%. Daardoor zijn de prestaties naar een nog hoger plan getild; de CL 500 sleurt zichzelf in 4.9 seconden naar 100 en haalt moeiteloos 250 km/u. De grootste winst zit ‘m in het verbruik: met een gemiddelde van 9.5l/100km is de nieuwe V8 liefst 23% zuiniger dan zijn voorganger en goed voor een D-label. Dit komt niet alleen op het conto van de motor, maar ook door innovaties als een start/stop-systeem en de herwinning van remenergie. De nog krachtiger CL 600 V12 met 517 pk is onverminderd leverbaar, evenals de 63 AMG met 544 pk en de almachtige 65 AMG met biturbo V12, nu goed voor 630 pk en 1000 Nm.
Meer veiligheid en controle
In de vernieuwde CL-Klasse debuteren diverse ook nieuwe veiligheidssystemen, die werken met behulp van camera- en radartechnologie. Een voorbeeld daarvan is Active Lane Keeping Assist, een systeem dat het onbedoeld overschrijden van rijstroken detecteert, meldt en kan voorkomen. Ook nieuw is Active Blind Spot Assist, een dodehoek detectiesysteem dat gebruik maakt van optische- en geluidssignalen wanneer de bestuurder van rijbaan wilt wisselen wanneer dat niet mogelijk is. Desnoods grijpt het ESP subiet in door de wielen aan de andere kant af te remmen, om zo de gevolgen van een aanrijding te beperken.
Voor optimaal zicht gedurende dag en nacht heeft Mercedes-Benz Adaptive Main Beam Assist in het leven geroepen, die het maximale uit de verlichting haalt zonder tegenliggers te verblinden. Daarbij kan een infrarood nachtzichtcamera ook voetgangers in het donker herkennen. Als onderdeel van het Rijassistentiepakket, is de nieuwe CL-Klasse ook uitgevoerd met PRE-SAFE Brake, dat kan waarschuwen voor een kop-staartbotsing en in worst case scenario de gevolgen van een eventuele aanrijding kan verminderen. De ‘rijvaardigheid’ van de vernieuwde CL-Klasse wordt opgewaardeerd met het standaard zinde Direct-Steer, waarbij de mate van stuurbekrachtiging varieert op basis van de stuuruitslag. Ook standaard is een verder verbeterde versie van Active Body Control (ABC). Dit systeem is nu uitgevoerd met zijwindstabilisatie. Torque Vectoring Control zorgt voor maximale rijdynamiek en stabiliteit door bij het insturen het binnenste wiel aan de achterzijde af te remmen.
Prijzen
De nieuwe CL-Klasse is vanaf nu te, de levering start in september. Prijzen beginnen bij 152.200 euro voor de CL 500. De meerprijs voor 4MATIC vierwielaandrijving is 8000 euro. CL AMG-versies kosten minstens 2 ton, de topversie 65 AMG loopt op naar 308.950 euro.