Mercedes-Benz test auto's op de automatische piloot

Het testen van nieuw ontwikkelde auto’s op het gebied van veiligheid en duurzaamheid is een intensieve en tijdrovende

Het testen van nieuw ontwikkelde auto’s op het gebied van veiligheid en duurzaamheid is een intensieve en tijdrovende klus voor het ontwikkelingsteam. Bovendien vragen nieuwe assistentiesystemen om zeer nauwkeurige tests, die uit veiligheidsoverwegingen niet voor ‘de mens’ is weggelegd. Mercedes-Benz maakt daarom voor dit soort sessies gebruik van computergestuurde auto’s.

Als enige autofabrikant ter wereld maakt Mercedes-Benz gebruik van het ‘geautomatiseerde rijden’ als aanvullende testcomponent. Het geautomatiseerd rijden is in het leven geroepen om de strenge eisen ten aanzien van kwaliteit en betrouwbaarheid voor veiligheidssystemen nog efficiënter kunnen vervullen. Daarbij kunnen diverse tests waarbij ook het uithoudingsvermogen van de testrijder zwaar op de proef wordt gesteld zonder bestuurder worden uitgevoerd – zoals het rijden over een schans in een S-Klasse om de werking van de airbags te testen.

Bij de testauto’s die hiervoor worden gebruikt gaat het om modellen uit de serieproductie die zijn voorzien van ‘robots’ voor het sturen, remmen en gas geven. Een ingebouwde computer stuurt de automatische piloot zo, dat een vooraf geprogrammeerd parcours exact wordt afgelegd, ook wanneer er meerdere auto’s bij een manoeuvre betrokken zijn. Elke keer weer. Iets dat voor een menselijke bestuurder – hoe geoefend ook – bijna onmogelijk is. Voor een foutloze en betrouwbare werking van het alsmaar groeiende pakket assistentiesystemen is deze precisie echter een vereiste.