De 3.0 TFSI turbocompressormotor kennen we al uit de A6, maar is uiteraard meer dan geschikt om Audi's mastodont vlot aan te drijven. Er zijn voor de Q7 twee versies ontwikkeld; de 'basisversie' is goed voor 272 pk en 400 Nm en helpt de Q7 aan 225 km/u topsnelheid en een 0-100 tijd va 7.9 seconden. De meest krachtige versie vervangt de 4.2 FSI V8 en heeft 333 pk en 440 Nm te vergeven. Hierdoor is de Q7 nog een seconde op snelwegtempo en kunnen volhouders 245 km/u aantikken. Beide motoren zijn tevreden met 10.7l/100km, tot 16% minder dan zijn voorganger.
Aan de dieselzijde is er de 3.0 TDI zescilinder, volgens Audi vrijwel compleet nieuw en bovendien lichter van gewicht. Zijn specificaties zijn nog altijd 240 pk en 550 Nm, goed voor maximaal 218 km/u en een sprintje naar 100 binnen acht tellen. De gemiddelde brandstofconsumptie bedraagt 7.4l/100km, terwijl zijn voorganger tegen de negen liter-grens aanhikte. De verbruikswinst komt ook op het conto van het start/stop-systeem waarmee de Q7 is uitgerust. Audi heeft opnieuw de clean dieselversie met NOx-katalysator in het leveringsprogramma opgenomen. Deze dieselversie presteert identiek maar voldoet wel al aan de EU6-emissienorm van 2014. Daar staat vreemd genoeg wel een verbruik van 8.4l/100 km tegenover.
Voor de liefhebbers van nog meer dieselkracht is er goed nieuws. De 4.2 TDI is niet alleen zuiniger geworden (van 9.9 naar 9.2l/100km), maar heeft nog meer trekkracht te bieden; naast liefst 340 pk is er voortaan 800 Nm beschikbaar. Geen wonder dat een top van 242 km/u en een 0-100 tijd van 6.4 seconden een peuleschil voor 'm is. De Q7 V12 TDI quattro blijft eenzaam aan de top met zijn zesliter turbodiesel, een ware krachtcentrale met 500 pk en 1000 Nm waarmee riant in de begrenzer van de 'gentlemens agreement' kan worden geraasd en allerlei sportauto's bij het stoplicht verbijsterd achterlaat. Wel eens in vijfeneenhalve seconde 100 km/u bereikt?
Een belangrijke factor die bij heeft gedragen aan het verlaagde verbruik van de Q7-versies is de nieuwe achttrapsautomaat. Deze is gebaseerd op de bestaande variant met zes verzetten en kan naast een nog beter passend verzet ook 5% verbruikswinst realiseren.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review