Goed kijken - Dit is de Audi TT in het nieuw

Hij zat er stiekem aan te komen en is nu een feit. Audi presenteert op de de autotentoonstelling van Leipzig de

Hij zat er stiekem aan te komen en is nu een feit. Audi presenteert op de de autotentoonstelling van Leipzig de vernieuwde Audi TT en TTS Coupé en Roadster. Beide springen in het oog door een nog scherper getekend front waarin nu LED-dagrijverlichting is opgenomen. Daarnaast is het duo motorisch geoptimaliseerd om zowel krachtiger als zuiniger voor de dag te komen. De 3.2 zescilinder wordt tegelijkertijd uitgezwaaid.

Het is even goed kijken, maar de TT is inderdaad vernieuwd. De sportieve tweezitter behoudt zijn kenmerkende silhouet met brede schouders en een lage daklijn, maar is op details aangescherpt. Zo is de voorbumper vernieuwd en voorzien van grotere luchtinlaten om een nog krachtiger front te boetseren. De grille is voortaan afgewerkt met zwarte hoogglans lak. Natuurlijk mogen de LED’s voor de dagrijverlichting in de koplampen niet ontbreken. De versiering blijft beperkt tot een ‘gewone’ horizontale balk. Van achteren valt vooral de grotere diffuser op. Deze is uitgevoerd in de kleur zwart en herbergt de forse uitlaatpijpen. De achterspoiler komt bij snelheden vanaf 120 km/h automatisch omhoog. De uiterlijke wijzigingen maken de Audi TT twee centimeter langer.

Het sportieve karakter van de Audi TT wordt binnenin sterker benadrukt door extra aluminium accenten (stuurwiel, middenconsole, deurbekleding). Er zijn drie nieuwe interieurkleuren beschikbaar: nougat bruin, titanium grijs en granaat rood. De lederen bekleding ondergaat een speciale behandeling die ervoor zorgt dat de opwarming van zitoppervlak en rugleuning sterk wordt beperkt als de auto in de volle zon geparkeerd staat - de winst bedraagt tot 20 graden Celsius.

Verbeterde 2.0 TFSI vervangt ook 3.2

Motorisch is ook het een en ander opgewaardeerd. De benzinemotoren hebben voortaan recuperatie op zak, waarmee de energie die vrijkomt bij remmen kan word(en omgezet in elektriciteit. Nieuw in het gamma is de 2.0 TFSI-motor met 211 pk en 350 Nm. Deze krachtbron vervangt vanwege zijn efficiency zowel de 2.0 TFSI met 200 pk als de good-old, maar smakelijke 3.2 zescilinder. De Audi TT Coupé met deze motor spint in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/h, maar met behulp van de optionele zestraps S tronic-transmissie doet-ie dat kunstje nog sneller, in 5.6 seconden. De topsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik 6,6 l/100 km en dat is meer dan een liter winst ten opzichte van zijn voorganger. Quattro vierwielaandrijving is optioneel. De TT is ook weer leverbaar met de 160 pk sterke 1.8 TFSI, die nog altijd aansprekende prestaties voorschotelt met een nog lager verbruik.

Voor sportieve dieselaars is de 2.0 TDI 170 pk opnieuw beschikbaar. De Audi TT 2.0 TDI sprint in 7,2 seconden van 0-100 km/h en is goed voor een topsnelheid van 226 km/h. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 5,3 l/100 km en 139 gram CO2. Permanente vierwielaandrijving quattro is standaard.

Rijplezierverhogende opties voor de TT zijn onder meer Audi magnetic ride, het elektronisch gestuurde adaptieve schokdempersysteem waarbij de bestuurder keus heeft uit twee basisinstellingen (Normaal en Sport). Een andere interessante investering is de ‘Sportknop’. Door het indrukken hiervan reageert de Audi TT scherper op commando’s van gaspedaal en besturing. Bovendien leidt dit tot een nog vollere uitlaatsound. De TTS – die ook profiteert van de subtiele update – heeft standaard zo’n knop aan boord.

De nieuwe Audi TT-modellen worden in juli op de Nederlandse markt verwacht. Uitvoeringsspecificaties en prijzen zijn nog niet beschikbaar.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.