Naast het feit dat de nieuwe diesel - in feite een verkleinde 2.4D - voldoende kracht tegenover een nog lager verbruik kan zetten, is de cilinderinhoud van nog geen 2000cc aantrekkelijk voor landen zoals België, waar meer belasting moet worden betaald voor grotere motoren. Volvo levert de 'D3' diesel zowel als voorwielaangedreven DRIVe met zesbak, een 'gewone Geartronic-versie of met AWD.
De vijfcilinder levert 163 pk en 400 Nm tussen 1400-2850 toeren en presteert vrijwel identiek aan de huidige 175 pk sterke 2.4D: van 0-100 dieselen lukt in 10.3 seconden, de topsnelheid ligt op een ronde 200 km/u. Ook niet onbelangrijk: Volvo belooft dat de XC60 DRIVe met deze 'D3' motor 5.9l/100km en 154g/km CO2 uitstoot, precies 4 gram minder dan de 2.4D die we onlangs hebben gereden. De verbruikswinst bij de Geartronic-versie is iets groter. De 2.4D blijft van de partij in de 205 pk-uitvoering en is voor de gelegenheid ook zuiniger afgesteld. Voortaan lust bijvoorbeeld de automaatvariant 7.0l/100km en dat is toch weer een halve liter minder. Bovendien kan met deze fijnslijperij aan de huidige Euro5-emissienorm worden voldaan.
De T6 turbobenzinemotor in de XC60 krijgt - net als de S60 - een vermogensupgrade. Met ingang van het nieuwe modeljaar 2011 levert de zescilinder 304 pk en 440 Nm, en stelt daar 10% minder verbruik tegenover; 10.7l/100km, een liter winst. De 3.2 liter heeft voortaan 243 pk, bespaart 1.3 liter brandstof en komt op 9.9l/100km. Nieuwe kleuren, het verdwijnen van mistlampen voor (...) en - naar verwachting - een kleine aanpassing van het display centraal op het dashboard maakt de update weer compleet.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review