Het wiel opnieuw uitgevonden door de EN-V

Het heeft vier wielen en brengt je van A naar B. Maar of dit een auto is? General Motors en haar strategische partner

Het heeft vier wielen en brengt je van A naar B. Maar of dit een auto is? General Motors en haar strategische partner SAIC hebben een nieuw voertuigconcept voor individuele, stedelijke mobiliteit voorgesteld; de EN-V.

Het heeft vier wielen en brengt je van A naar B. Maar of dit een auto is? General Motors en haar strategische partner SAIC hebben een nieuw voertuigconcept voor individuele, stedelijke mobiliteit voor
Het wiel opnieuw uitgevonden door de EN-V

Dit staaltje toekomstvisie is een tweepersoons elektrisch voertuig dat werd ontworpen om de zorgen rondom files, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, de luchtkwaliteit en de betaalbaarheid van de steden van morgen te verlichten. De EN-V is ontwikkeld voor de snelheid en afstand van de huidige stedelijke bestuurders. Het voertuig weegt minder dan 500 kilogram en is ongeveer 1,50 meter lang. De draaicirkel kon vergeleken met die van de conventionele auto’s drastisch worden teruggebracht, waardoor de EN-V bij wijze van spreke ‘op een kwartje omdraait’.

Het 'Electric Networked Vehicle' wordt aangedreven door elektromotoren in elk van de twee aandrijfwielen - een technologie die GM in 2006 introduceerde in het Hy-wire studiemodel. De motoren leveren niet alleen vermogen voor acceleratie, maar zorgen tevens voor het afremmen en stoppen. Vermogen voor de motoren wordt verzorgd door de lithium-ion batterijen. Het opladen ervan geschiedt via het normale stopcontact. Op een enkele lading legt EN-V minimaal 40 kilometer af, de topsnelheid is eveneens 40 km/u.

Door de ingebouwde GPS te combineren met vehicle-to-vehicle communicatie en technologieën die de afstand tot objecten meten, kan het EN-V studiemodel zowel handmatig worden bestuurd als zelfstandig rijden. Sensoren en camerasystemen in het voertuig ‘voelen’ wat er om hem heen gebeurt, waardoor het voertuig snel kan reageren op obstakels of veranderingen in de rijomstandigheden. Wanneer een voetganger bijvoorbeeld voor het voertuig de straat over steekt, zal EN-V vertragen naar een langzamere en veiligere snelheid en eerder stoppen dan conventionele auto’s.

GM en SAIC hebben deze week drie EN-V-modellen onthuld, die vanaf mei tot eind oktober tentoongesteld worden in het SAIC-GM paviljoen op de World Expo 2010 in Sjanghai.