'Hollandse' aardgasversie Volvo V70 in productie

De tijd dat Volvo LPG- en aardgasversies van de S60, V70 en S80 in het leveringsprogramma had opgenomen ligt (helaas)

De tijd dat Volvo LPG- en aardgasversies van de S60, V70 en S80 in het leveringsprogramma had opgenomen ligt (helaas) weer even achter ons. Volvo Zweden is deels teruggekomen op dat besluit en presenteert een V70 2.5FT CNG op de thuismarkt, en wel met de techniek van Prins Autogassystemen uit het oer-Hollandse Eindhoven.

De nieuwe bifuelvariant rijdt zowel op aardgas als benzine en wordt waarschijnlijk later bijgestaan door een bivalente versie van de S80. Prins Autogassystemen heeft in dit project als ontwikkelingspartner gefungeerd en een specifiek aardgassysteem ontwikkeld voor de Volvo. De brandstofvoorraad huist zich in drie tanks onder de laadvloer met een gezamenlijke inhoud van 20 liter, goed voor 250 kilometers actieradius. De benzinetank blijft op zijn plaats en behoud zijn originele grootte. Bijtanken gaat eenvoudig via de standaard tankklep.

Rijden op aardgas is schoner dan kilometers maken in een benzine- of dieselmotor. De fijnstofuitstoot is nul en ligt het aandeel CO2 tot 25% lager. In de V70 komt dat neer op een daling van 209 naar 167 g/km. Op benzine levert de vijfcilinder 231 pk, op gas zijn dat er 200. Dat het vermogen op aardgas iets lager ligt is dankzij de koppelrijke turbomotor geen onoverkomelijk gemis. Daarnaast kost een kilo aardgas zo'n 70 cent aan één van de 45 pompen en ligt de houderschapsbelasting op het niveau van een benzinevariant.

Naast thuismarkt Zweden heeft Volvo ook introductie in andere Europese landen gepland. Of daar ook Nederland bij zit is nog niet bekend - en wellicht afhankelijk van de uitrol van aardgastankstations in ons land.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.