Alfa Romeo
Bij Alfa staat natuurlijk alles in het teken van de Giulietta. Wat een schitterende auto! Keuze is er uit louter turbomotoren: drie benzine en twee diesels. Het benzinegamma begint met een 1,4-liter Multiair met 120 pk en loopt via een 170 pk sterke 1.4 naar de 1.750T QV met 235 pk. Dieselen kan in een 1.6 JTDm met 105 pk of een 2.0 JTDm met 170 pk. Een stop-start automaat is in alle gevallen standaard. Verder debuteert de nieuwe transmissie TCT met dubbele (droge) koppeling in de Mito. Uiteraard komt deze zesbak ook later in andere modellen beschikbaar.
Audi
Tijdens de presentatie van Audi hadden de overige ‘standhouders’ het rustig. Het aanwezige publiek stroomde massaal naar het merk met de vier ringen. Een populair merk! Al speelde waarschijnlijk ook mee dat Justin Timberlake acte de présence zou geven. Zijn optreden bleef echter beperkt tot een lofzang over de nieuwe A1, die in Duitsland rond de 16.000 euro gaat kosten. Verder toonde Audi nog de RS5 met 450 pk sterke V8, een hybride viercilinder (!) A8 en de A1 e-tron, voorzien van een 102 pk sterke elektromotor met een wankelmotor als range-extender. Vijftig kilometer kun je volledig elektrisch afleggen. Wanneer de wankelmotor vervolgens bijspringt, bedraagt de actieradius totaal 250 kilometer. En het gemiddeld verbruik? 1 op 52,6!
BMW
Bij BMW kun je uiteraard kennismaken met de nieuwe 5-Serie. Ook heeft de fabrikant een hybride-versie ontwikkeld op basis van de nieuwe limousine. Het betreft vooralsnog een studiemodel, maar reken maar dat de hybride 5-Serie vrijwel ongewijzigd in productie gaat met zijn 306 pk sterke zes-in-lijn én een elektromotor met 54 pk. De gefacelifte 3-Serie coupé en cabriolet is ook van de partij, net als de opgeknapte X5.
Citroën
Misschien wel de meest spectaculaire conceptstudie van de beurs vinden we bij Citroën, de Survolt. De Franse fabrikant heeft werkelijk alle registers opengetrokken. Deze compacte sportcoupé, die voortvloeit uit de Revolte Concept (IAA Frankfurt 2009) biedt plek aan twee inzittenden en beschikt volgens de laatste informatie louter over een elektromotor. Verder heeft Citroën de DS3 Racing meegenomen en toont de fabrikant e DS High Rider conceptstudie, een voorbode op de DS4 die volgend jaar het levenslicht ziet.
Dacia
Het grote nieuws bij Dacia vormt de Duster. Deze Roemeense crossover wordt gebouwd op het platform van de Sandero en komt met keuze uit twee motoren te koop. Vrij lichte motoren, gezien zijn voorkomen: een 1.6 benzine met 110 pk of een 1.5 dCi met eveneens 110 pk. De vanafprijs daarentegen is bijzonder te noemen. De Duster is er namelijk al vanaf 13.990 euro; vergelijkbaar met de prijs van een kale Clio!
Ford
Ford heeft in Genève de Focus Wagon onthuld. Net als de Focus hatchback en sedan komt ook de gezinsversie pas in 2011 naar ons land. Voor de aandrijving is straks keuze uit een groot aantal motoren, waarbij naar verwachting vooral de nieuwe generatie Ecoboost turbomotoren de dienst uit gaan maken. Ook heeft Ford de productieversies van de C-Max en Grand C-Max meegenomen naar Zwitserland. Beide versies zijn leverbaar met de nieuwe 1.6 EcoBoost benzinemotor en de volledige vernieuwde TDCi motoren, al dan niet in combinatie met de Powershift transmissie met dubbele koppeling.
Honda
Eindelijk is ie daar dan! Na vele teasers, schetsen en artist impressions op internet kun je in Genève de opvolger van de CRX live bewonderen, de Honda CR-Z. Een bijzonder sportief gelijnd model met dito prestaties en hybride aandrijving. De aandrijflijn bestaat namelijk uit een 1,5 liter benzinemotor én een elektromotor. Het gecombineerd vermogen bedraagt 124 pk en er is 174 Nm aan koppel voorhanden. Gemiddeld slokt de CR-Z slechts 5 liter benzine iedere honderd kilometer. Met een CO2-uitstoot van 117 gr/km valt ie in het 20 procent bijtellingtarief. Op de stand van Honda staat naast de CR-Z en EVN (compacte stadsauto) nog een bijzonder vervoersmiddel, de 3-RC Concept: een kruising tussen een motorfiets en een auto met plek voor slechts één persoon.
Hyundai
De i-Flow Concept is een voorbode van een nieuwe D-segment auto voor Hyundai, die straks i40 gaat heten. De i40 komt in maart volgend jaar eerst als station en later in september 2011 als sedan op de markt. Het studiemodel is uitgerust met 1,7-liter dieselmotor en een elektromotor. Een CVT-transmissie zorgt voor de krachtsoverbrenging. Het verbruik van deze i-Flow komt op drie liter diesel iedere honderd kilometer wat gelijk staat aan een koolzuurgasuitstoot van 85 gr/km. Ook van de partij in Geneve is de i30 met een licht geretoucheerde neus en enkele nieuwe, zeer spaarzame Blue modellen van de i10 en i20.
Kia
Kia toont onder meer de Ray Concept, een sportief gelijnde plug-in hybride met plek voor vier personen. Dit futuristische model komt niet als zodanig op de markt, de techniek daarentegen gaan we de komende jaren wel terug zien. Voor de aandrijving zorgt een 153 pk sterke 1,4-liter direct ingespoten benzinemotor op de voorwielen en een elektromotor die nog eens 106 pk levert op de achteras. Kia geeft een gemiddeld verbruik op van 1,2 l/100 km. Productnieuws is ook op de Kia-stand te vinden. En wat voor nieuws! De nieuwe Sportage is namelijk kant en klaar. Voor het ontwerp is een geheel andere weg ingeslagen. De nieuweling lijkt als twee druppels water op zijn grote broer (Sorento), is 9 centimeter langer en 90 kilogram lichter dan zijn voorganger. In juni staat ie bij de dealer.
Lexus
De meningen over het uiterlijk van de Lexus CT 200h zijn nogal verdeeld. Ook wij zijn nog niet helemaal enthousiast over de vormgeving. De techniek daarentegen spreekt wel tot de verbeelding. De kleine Japanner maakt gebruik van de aandrijflijn van de Prius, die volgens een woordvoerder van Toyota nog verder is verbeterd. Er huist dus zowel een 1,8-liter benzinemotor als een elektromotor in het vooronder. De CT 200h staat voor begin 2011 op de agenda en de importeur weet wel al te melden dat ie in aanmerking komt voor het lage bijtellingtarief.
Mazda
Bij Mazda lopen we een vernieuwde ‘6’ en ‘5’ tegen het lijf. Het design van de Mazda6 is net weer wat strakker van de tekentafel gekomen. In het voorjaar komt de nieuweling beschikbaar met onder meer een opgewaardeerd interieur en verbeterde motoren. Het onderstel is eveneens op verschillende punten aangepast en het model kent een aantal nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen, zoals meedraaiende en adaptieve koplampen en een hellingproefassistent. Anders dan bij de ‘6’ is het gezinsbusje, de Mazda5, wel zichtbaar gewijzigd. Kijk maar eens naar de golfbeweging in de flanken. Zijn al die conceptstudies de laatste jaren toch nog ergens goed voor geweest. Mooi? Da’s een ander verhaal.
Mercedes
Volop motornieuws bij Mercedes, waaronder een nieuwe basisdiesel voor de C-klasse en de dieselhybride E300 BlueTEC Hybrid. Deze limousine noteert een verbruik van ruim 1 op 22. Het betreft voorlopig nog een studiemodel, maar de knoop is wel doorgehakt. Medio 2011 verschijnt de dieselhybride als sedan en estate. Erg fraai is de F800 Style Concept: een voorproefje van de nieuwe S-klasse? Het studiemodel zit bomvol met de nieuwste snufjes en voor de aandrijving is keuze uit twee opties: of een V6-benzinemotor met een elektromotor. Of een elektromotor in combinatie met brandstofceltechnologie.
Mini
De Countryman vormt hét nieuws bij Mini. Het moet gezegd, live toont deze Maxi Mini niet eens zo heel groot. De crossover kan worden geleverd met vierwielaandrijving, ALL4 genaamd. Standaard is elke Countryman uitgerust met vier individuele zitplaatsen, terwijl een driezits achterbank optioneel leverbaar is. Er komt in ieder geval een snelle Cooper S met een 184 pk sterke 1,6-liter turbomotor. Daarnaast bestaat het programma uit de Cooper voorzien van de turboloze 1,6-liter en een Mini One Countryman die de zojuist gelanceerde 98 pk versie van dezelfde krachtbron in het vooronder heeft. Dieselen kan uiteraard ook in de One en Cooper D. Een stop-/start-automaat, energieterugwinning bij remmen en een schakelindicator zijn in alle gevallen standaard. Op basis van de huidige technische gegevens, komen de One Countryman en de One D Countryman bovendien in aanmerking voor 20 procent bijtelling.
Mitsubishi
Mitsubishi trekt in Genève het doek van de Europese versie van de RVR die bij ons straks als ASX door het leven gaat. De verschillen met de Japanse uitvoering zijn overigens niet echt wereldschokkend. Rond de zomer staat de concurrent van de Nissan Qashqai bij de dealer. De Japanners hebben een geheel nieuwe 1,8-liter turbodieselmotor gereserveerd voor de ASX, die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak. De krachtbron zou efficiënt met het vloeibare goud omspringen, mede dankzij een stop-/startsysteem. Interessanter voor onze markt is de 1,6-liter benzinemotor, maar die volgt pas in september. De diesel staat in juni bij de dealer. Reken op een instapprijs van zo’n 24 mille voor de 1.6.
Nissan
De nieuwe Micra is een feit. In november parkeert Nissan de zogeheten global compact car bij de dealers. De nieuweling wordt namelijk wereldwijd in 160 landen verkocht. Voor de aandrijving is keus uit twee motoren, waarbij de 98 pk turbobenzine, een driepitter, de meeste indruk maakt. Een stop-/startsysteem behoort tot de standaarduitrusting waardoor Nissan een keurige CO2-uitstoot van slechts 95 gr/km noteert. De andere, turboloze krachtbron meet eveneens 1,2 liter inhoud, schopt het tot 80 pk en heeft een CO2-uitstoot van 115 gr/km. Een handgeschakelde vijfbak is in beide gevallen standaard (CVT is een optie).
Verder zien we bij Nissan het kleine broertje van de Qashqai (die trouwens ook is gefacelift). Volgens de Japanners is de Juke een kruising tussen een SUV en een sportauto. Dat gaat misschien een beetje ver, maar bijzonder is de Juke wel. In de tweede helft van dit jaar komt ie naar ons land met keuze uit drie benzinemotoren en een diesel. Helemaal nieuw is de 1.6 DIG turbomotor met 190 pk en 240 Nm trekkracht. Vierwielaandrijving behoort ook tot de mogelijkheden. Bij de verkoopstart is overigens alleen de 1.6 DIG turbomotor optioneel te bestellen met 4WD.
Opel
Flex is het toverwoord bij Opel. We zien naast de Meriva met zijn FlexDoors ook een conceptstudie de Flextreme GT/E. De naar achter scharnierende FlexDoors, een primeur in dit segment, staan garant voor een bredere opening en dat vergemakkelijkt het in- en uitstappen. De nieuwe Meriva komt straks beschikbaar met motoren van 75 tot 140 pk. De productie vindt weer in Spanje plaats en komende zomer staat de gezinsbolide in de showroom. Prijzen beginnen bij 17.995 euro voor de 1.4 Selection.
De Flextreme GT/E conceptstudie beschikt over een 130 kW sterke elektromotor met een maximumkoppel van 370 Nm. 200 km/u moet geen probleem voor hem zijn en je kunt zo’n zestig kilometer volledig elektrisch rijden. Samen met een 1,4-liter benzinemotor bedraagt de actieradius 500 kilometer. Het gemiddeld verbruik ligt op 1,6 liter per honderd kilometer.
Peugeot
En weer hebben we een conceptcar te pakken! Liefst twee op de stand van Peugeot: de SR1 en de Concept 5 by Peugeot. De SR1 is een hybride GT Roadster, die voor de Fransen een nieuw tijdperk inluidt. Diverse designelementen zouden we de komende jaren terug kunnen zien in productiemodellen. De SR1 maakt gebruik van Hybrid4-technolgie. Dat betekent dat de bolide zowel een benzine- als elektromotor aan boord heeft. Het 1,6-liter THP-aggregaat is goed voor 218 pk en drijft de voorwielen aan, terwijl de elektromotor een vermogen van 95 pk naar de achterwielen brengt. Volgens de Fransen bedraagt het gemiddeld verbruik 4,9 liter per kilometer wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 119 gr/km. De Concept 5 by Peugeot is een voorbode van de 508. Onder de kap ligt een 2,0-liter diesel met 163 pk, die bijval krijgt van een 37 pk sterke elektromotor. De Concept 5 neemt genoegen met 3,8 liter diesel iedere honderd kilometer wat gelijk staat aan een koolzuurgasuitstoot van 99 gr/km.
Porsche
Porsche heeft de 918 Spyder Concept lang geheim weten te houden. Pas op de vooravond van de persdag heeft de fabrikant deze spectaculaire tweezits roadster onthuld. Voor de aandrijving van het studiemodel zorgt een V8-kachtbron, goed voor 500 pk. Daar blijft het niet bij, want de benzineslurper wordt ondersteund door een drie elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 160 kW. De 918 verbruikt 3,0l/100 km en blaast 70 gr/km CO2 de lucht in. Op louter elektrokracht kun je maximaal 25 kilometer rijden. Verder staat natuurlijk ook de nieuwe Cayenne en de bijzondere GT3 R Hybrid op de beursvloer. Met die laatste gaat Porsche op 15 mei deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring.
Renault
Bij Renault is de zomer al begonnen. We lopen twee cabrio’s tegen het lijft, de Wind en Megane CC. Renault doopt de op de Twingo gebaseerde cabriolet tot Wind. Volgens de fabrikant onderstreept de nieuwe roadster/coupé Renault’s nieuwe merksignatuur ‘drive the change’. Het is maar dat je het weet! De nieuweling staat vanaf komend voorjaar bij de dealer. Dan staat ook de nieuwe Megane CC in de showroom. Het stalen klapdak verdwijnt binnen 21 seconden in de achtersteven. Verder zou de instap ten opzichte van zijn voorganger zijn vergemakkelijkt. Je hoeft niet meer bang te zijn dat de voorruit in je hoofd boort bij instappen, deze is namelijk zes centimeter opgeschoven. Tot slot zien we ook nog een Clio in Gordini-outfit op de Renault-stand.
Seat
Spektakel bij Seat in de vorm van de IBE, een studiemodel naar een elektrische sportcoupé. Met een lengte van 3,78 meter is de IBE liefst 25 centimeter korter dan de Ibiza. De breedte en hoogte van respectievelijk 1,80 en 1,22 meter, de korte overhang van de carrosserie en de grote 19-inch wielen bezorgen het studiemodel een uiterst sportieve look. De IBE weegt slechts 1.000 kilogram en snelt in 9,4 seconden naar de 100 km/u. Voor de aandrijving zorgt louter een 102 pk en 200 Nm sterke elektromotor. Met een accucapaciteit van 18 kWu heeft de IBE volgens Seat voldoende capaciteit in huis voor de dagelijkse ritjes in en om de stad. De Ibiza ST is eveneens op de stand van Seat te bewonderen met een 18 centimeter langere carrosserie dan de reguliere Ibiza. Er is 430 liter aan bagageruimte voorhanden en het motorenpalet loopt uiteraard ook met de hatch in de pas.
Skoda
De stand van Skoda stond bomvol met louter Fabia’s en Roomsters in alle soorten en maten. Belangrijkste nieuws vormde natuurlijk de facelift van beide modellen in de letterlijke zin des woords: alleen het front is echt zichtbaar gewijzigd. Onderhuids meer nieuws in de vorm van een nieuwe, viercilinder 1.2 TSI die de oude driepitter vervangt. Ook de 1.4 en 1.9 TDI’s gaan met pensioen. Hiervoor in de plaats komen moderne common railaggregaten, 1,2 en 1,6-liter groot. Skoda had bovendien nog een verrassing in petto, namelijk de Fabia RS. Om met die laatste te beginnen: voor de aandrijving zorgt de inmiddels bekende 1.4 TSI opgewaardeerd tot 180 pk, waarmee de kleine Tsjech in 7,3 seconden naar de honderd schiet. Het elektronisch sperdifferentieel XDS is standaard, net als een zeventraps DSG-bak, 17-inch lichtmetaal, rode remklauwen en wat spoilers hier en daar.
Subaru
Subaru zet in Geneve de Impreza XV in de schijnwerpers. Het gaat louter om uiterlijk vertoon in de vorm van meer plastic op bumpers en rond de wielkasten. Voor de outdoor-fanaat zullen we maar zeggen. En het mooie is, dat je dankzij de standaard vierwielaandrijving ook nog best aardig uit de voeten kunt op onverhard. De Impreza XV komt in de zomer te koop, zowel met de 2,0-liter Boxerdiesel als met de 2,0-liter benzinemotor.
Suzuki
Weinig nieuws bij Suzuki. Op de stand treffen we de gefacelifte SX4. Het exterieur is op details aangepast, terwijl binnenin wel het nodige is veranderd. De ingenieurs hebben verder de 1,6-liter benzinemotor vernieuwd wat het vermogen doet stijgen van 107 naar 120 pk. De CO2-uitstoot bedraagt 143 gr/km. Met deze vernieuwde krachtbron begint de SX4 bij 17.699 euro.
Toyota
We moesten zelf ook twee keer kijken, maar op de stand van Toyota staat toch echt de vernieuwde Auris. De lijst met veranderingen beperkt zich vooral tot het front, de verlichting, grille en wielen. Andere ‘opvallende’ noviteiten aan het exterieur zijn de geïntegreerde knipperlichten in de buitenspiegels, de heldere en horizontale indeling van de achterlichtunits en een lager bij het asfalt geconstrueerde achterbumper. Het belangrijkste Auris-nieuws vormt echter de Full Hybrid variant, en die stond er ook. Deze hybride bezit dezelfde techniek als de Prius en profiteert dan ook van dezelfde fiscale voordelen. Dit betekent geen motorrijtuigenbelasting, geen BPM en slechts 14 procent fiscale bijtelling. Volgend jaar komt ie op de markt. Verder heeft Toyota de RAV4 wederom onderhanden genomen. Het is vooral de neus die nu is gewijzigd en daarnaast komt de 2.2 D-4D-F diesel voortaan ook met 2WD te koop.
Volkswagen
Net als Audi pakt ook Volkswagen groots uit in Genève. We noemen een nieuwe Touareg, nieuwe Sharan, Polo GTI, CrossPolo en CrossGolf. Vooral de SUV maakt indruk. Op de foto’s lijkt ie een beetje saai, maar in levenden lijve oogt ie stoer. Het nieuwe model is liefst 200 kilo afgevallen en gemiddeld genomen twintig procent zuiniger dan de huidige versie.
Komende zomer zet Volkswagen de nieuwe Sharan bij de dealer. Dat wordt ook hoog tijd, want de huidige versie loopt alweer tien jaar mee. Net als de Touareg lijkt ook de Sharan sprekend op de Golf VI. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuweling in de lengte met 22 centimeter gegroeid, in de breedte met 9,2 centimeter en met een hoogte van 1,72 meter is ie 12 millimeter lager. Schuifdeuren bieden ook de passagiers op de derde zitrij een gemakkelijke toegang tot het interieur.
Tot slot nog kort de Polo GTI. Je raadt het al, voor de aandrijving zorgt natuurlijk de 1.4 TSI met 180 pk. Hetzelfde als de nieuwe Fabia RS, echter met een klein verschil. De Polo snelt namelijk in 6,9 seconden naar de honderd, terwijl de Fabia over diezelfde exercitie viertiende langer doet. Baas boven baas, zullen we maar zeggen! Voor de volledigheid, de topsnelheid bedraagt 230 km/u.
Volvo
Bij Volvo staat alles in het teken van de S60. Geen enkel ander model te bekennen op de stand. De nieuwe S60 komt in eerste instantie te koop met twee benzinemotoren en drie diesels. Volvo’s ontwikkelingsafdeling heeft volgens eigen zeggen een zeer sportief onderstel geconstrueerd, al zou het comfort eveneens niet uit het oog zijn verloren. Nieuw is het Corner Traction Control, dat speelt met het vermogen tussen binnenste en buitenste wiel in een bocht om onderstuur te onderdrukken en de S60 strakker door de bocht te leiden. Op veiligheidsvlak zien we het zogeheten Pedestrian Detection met Full Auto Brake, oftewel de auto herkent overstekende voetgangers en brengt de auto tot 35 km/u volledig en automatisch tot stilstand, mocht de bestuurder niet tijdig reageren. Tot slot belooft Volvo voor de instapper een vanafprijs van rond de 35.000 euro.