Drie, vier en vijfsterrenregen in de laatste EuroNCAP botsproeven

Na een stroom van nieuwe modellen is het voor NCAP weer tijd om de botsveiligheid ervan de beproeven. De Kia Venga,

Na een stroom van nieuwe modellen is het voor NCAP weer tijd om de botsveiligheid ervan de beproeven. De Kia Venga, Nissan Cube en Seat Exeo kwamen er met vier sterren van af. Hoewel de Citroën Nemo het op drie stuks hield ging de Toyota Verso voor goud met de maximale vijf sterren.

Na een stroom van nieuwe modellen is het voor NCAP weer tijd om de botsveiligheid ervan de beproeven. De Kia Venga, Nissan Cube en Seat Exeo kwamen er met vier sterren van af. Hoewel de Citroën Nemo h
Drie, vier en vijfsterrenregen in de laatste EuroNCAP botsproeven

De EuroNCAP heeft onlangs nieuwe reglementen doorgevoerd waarin auto's strenger worden beoordeeld op hun algemene veiligheid. Daartoe zijn ook de aanwezigheid van systemen als ESP van belang. Het botsinstituut gaat zelfs zo ver dat een nieuw model zonder standaard ESP niet de maximale vijf sterren in de wacht kan slepen.

Toyota liet de Verso opdraven in de crashtest. De MPV weerde zich kranig en kwam tot vijf sterren. De Japanner scoorde ook hoog in de voetgangersveiligheidtest. De Kia Venga haalde met een kleine aanpassing aan de veiligheidsriem vier sterren. Deze modificatie wordt zo spoedig mogelijk op alle Venga's doorgevoerd. Nissans Cube kon eveneens rekenen op vier sterren. De Seat Exeo was de revue evenmin nog gepasseerd. De 'Duitse' Spanjaard kwam ook tot vier sterren en wist bijzonder goed op het gebied van kindveiligheid te scoren. Daarentegen viel de mate van voetgangersvriendelijkheid wat tegen, evenals de aanwezigheid van hulpsystemen.

In deze reeks van crashtesten viel de Citroën wat in het niet. De no-nonsense 'ludospace', die ook als bestelwagen wordt geleverd, behaalde drie sterren en wist met de veiligheid van volwassenen niet te overtuigen door gebrek aan gordijnairbags en anti-whiplash hoofdsteunen. Ook behoort ESP niet tot de mogelijkheden.