Deze week gaat de elektrisch aangedreven Audi A1 uit de doeken. Het vermogen van de A1 e-tron bedraagt een alleszins verdienstelijke 102 pk. De A1 e-tron kan daarbij 50 kilometer volledig elektrisch rijden in stedelijk verkeer en beschikt over een compacte wankelmotor(!) als back-up. Deze drijft vervolgens een generator aan die de accu’s weer aan prik helpen om verder elektrisch te rijden. Hiermee kan de A1 e-tron 200 kilometer extra op pad. Het gemiddelde brandstofverbruik komt daarmee op 1.9l/100km en slechts 45g/km CO2.
Q5 en A8 Hybrid
Audi omarmt echter ook nog hybridetechniek. De Audi Q5 hybrid is de eerste Audi die een verbrandingsmotor met elektrische aandrijving combineert. Ook in het limousine-segment kan men in Ingolstadt niet achterblijven, de A8 Hybrid die in Genève uit de doeken gaat kan daarom te koop lopen met een CO2-uitstoot van slechts 144g/km en 6.2l/100km verbruik, dankzij een compacte 2.0 TFSI benzinemotor en een krachtige elektromotor. Samen zijn ze goed voor 245 pk, waarmee de aandrijflijn het niveau van een drieliter zescilinder benadert. Wanneer de omstandigheden het toelaten rijdt de A8 Hybrid kortstondig, maximaal 2 kilometer volledig elektrisch (tot 65 km/u). Het hybride-vlaggenschip gaat over twee jaar in de verkoop.
In 2012 gaat daarnaast de productieversie van de eerder gepresenteerde e-tron elektrische auto in een kleine oplage in productie. Deze krijgt net als alle toekomstige elektrische modellen de aanduiding e-tron mee.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review