Door de Golf Plus weer als basis ter hand te nemen konden de designers van het Duitse merk de Cross-versie zo groots en stoer mogelijk maken. Volkswagen stelde zich ten doel de variabiliteit van een ruimte-auto te combineren met de robuustheid van een terreinauto.
Die ambitieuze plannen worden in de praktijk gebracht met 20 mm extra bodemvrijheid, alu-look beplating onderaan de voor- en achterbumper en verbreding van de wielkasten. Het Cross-recept is ook niet compleet zonder zilverkleurige buitenspiegelkappen en bijpassend 17 inch lichtmetaal van het type Budapest. De lakkleuren variėren van wit, grijs en zilver tot blauw, zwart en hip 'Kashmirbarun Metallic'.
In het interieur kiest VW als vanouds voor een ander stofje met twee kleuren, maar blijft verder alles vrijwel identiek aan de Golf Plus. Wel monteert VW standaard sportstoelen, een klein lederpakket met diespaaksstuur en met aluminiumlook afgewerkte pedalenset.
Onder de motorkap staat een 1.4 TSI 160 pk turbobenzinemotor klaar, die met 240 Nm en een top van 207 hogere prestaties koppelt aan een lager verbruik dan zijn 140 pk sterke voorganger. Gemiddeld neemt de CrossGolf TSI 6.8l/100km tot zich. Voor de liefhebbers is deze krachtbron te koppelen aan zeventraps DSG, die tot hetzelfde verbruik in staat is.
Kopers die minder vermogen wensen kunnen kiezen voor de 1.2 TSI 105 pk of 1.4 TSI 122 pk. Dieselen kan voortaan met een 1.6 TDI 105 of 2.0 TDI 140 pk. Het gemiddelde brandstofverbruik van die laatste blijft steken op 5.3l/100km. Ook hier behoort de DSG-automaat weer tot de mogelijkheden.