Ford stuurt elektrische Focus en Transit de weg op

Ford Europa is druk doende de ontwikkeling van elektrische auto´s te verfijnen en neemt daartoe met een elektrischr

Ford Europa is druk doende de ontwikkeling van elektrische auto´s te verfijnen en neemt daartoe met een elektrischr Transit deel aan het project colognE-mobil dat in Duitsland van start is gegaan. Het Duitse project vormt een aanvulling op de betrokkenheid van Ford bij een door de Britse regering georganiseerd pilot project voor elektrische personenauto's. Hier doet een elektrische Focus een duit in het zakje.

Het colognE-mobil project houdt zich voornamelijk bezig met bedrijfsauto's met elektrische aandrijving. Tijdens de eerste fase levert Ford tien Ford Transits waarin door het Britse bedrijf Smith Electric Vehicles (SEV) hun motoren met accuaandrijving zal installeren. SEV brengt deze auto sinds 2007 in het Verenigd Koninkrijk en bij Europese bedrijfseigenaren op de markt onder de naam Smith Edison. Deze beschikt over een moderne 40kWh lithium-ionaccu en een elektrische motor van 90 kW, waarbij de koppel wordt geleverd via achterwielaandrijving met één versnelling. Met een bereik tot 160 km en een topsnelheid van 80 km/h zijn stedelijke gebieden voor deze elektrische Transit ideale habitat.

Ford en SEV gaan zeven Transit-bestelauto's bouwen voor bezorgdiensten, twee Transit-bussen voor shuttlediensten en een Transit-chassiscabine die zal worden gebruikt door de nutsbedrijven in Keulen. Later in het project zal een aantal Ford Focus BEV's worden toegevoegd aan de reeks te testen modellen. Ford zal hierbij de klantervaringen evalueren. Het lokale energiebedrijf zal de benodigde oplaadinfrastructuur installeren en voorzien in CO2-neutrale elektriciteit, die wordt geleverd uit hernieuwbare energiebronnen. De Duitse overheid financiert een deel van het project, om haar ambitieuze doel een miljoen elektrische auto's op de Duitse wegen in 2020 te verwezenlijken.

In het Verenigd Koninkrijk werkt een consortium van Ford, de energiemaatschappij Scottish and Southern en de universiteit van Strathclyde samen om een vloot uitstootvrije Ford Focus BEV prototypes te introduceren. De auto's worden vanaf halverwege 2010 gebruikt door zowel de energieleverancier als een aantal testrijders uit het land. Het prototype van de Focus BEV is gebaseerd op de huidige Europese Ford Focus en wordt voorzien van een geheel nieuwe elektrische aandrijving die wordt geleverd door Magna, een strategische partner van Ford. Deze technologie is gebaseerd op de internationale architectuur die momenteel wordt ontwikkeld voor de nieuwe generatie C-segmentauto's die in 2011 in Noord-Amerika op de markt komt onder de naam Focus Electric.

Onder het plaatwerk van de Ford Focus-prototypes liggen een moderne lithium-ionaccu met een vermogen van 23kWh en een op het chassis gemonteerde permanente-magneetmotor van 100 kW. De BEV heeft een actieradius van wel 120 km en een topsnelheid van 136 km/u. Het opladen van de accu duurt 6 tot 8 uur op een gewone lichtnetaansluiting van 230 volt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.