Dit is de nieuwe Porsche Cayenne!

Het geheim is ontrafeld; Porsche onthult vandaag alvast digitaal de nieuwe Cayenne. De meest sportieve SUV op de markt debuteert in volle glorie op de Autosalon van Genève en verschijnt daar ook als hybride. Het merk kan echter niet wachten tot dat moment en doet alvast graag de eerste details uit de doeken. Met bijbehorend beeldmateriaal, natuurlijk!

Groeien en afslanken

De plannen van Porsche met de nieuwe Cayenne waren al duidelijk: de tweede generatie moet sportieve prestaties veel beter gaan combineren met efficiente motoren en transmissies. Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot de komst van de Tiptronic S transmissie met 8 versnellingen, start-stop techniek, warmteregeling voor de koeling van motor en transmissie en energieregeneratie van het boordnet. Ook ontwikkelde Porsche een nieuw type vierwielaandrijving.

Naast die nieuwe, fijngeslepen techniek heeft de Cayenne onderhuids een afslankkuur ondergaan, waardoor - ondanks zijn 4 cm gegroeide lengte en toegenomen wielbasis – een gewichtsbesparing van liefst 180 kg mogelijk bleek. De nieuwe Cayenne is daardoor gemiddeld 23% zuiniger dan zijn voorganger. Wie zegt dat de SUV’s ten dode zijn opgeschreven?

Terwijl we zien dat de nieuwe Cayenne zo’n vijf centimeter is gegroeid in lengte, zien we dat er niet aan af. De Porsche designers hebben de nieuwe sport-SUV zo geboetseerd dat deze de status van een ware mastodont een beetje van zich afschudt. Nu we zien dat de Cayenne zuiniger is geworden dan zijn voorganger, past een slank ogende outfit daar helemaal bij.

In het interieur springt de naar voren toe oplopende middenconsole met de verticale versnellingspook in het oog. Het ontwerp draagt bij aan het gevoel van een cockpit, die opzet kennen we al uit onder meer de Panamera. Nog een praktisch puntje: de achterbank met in drie standen verstelbare leuning is over een lengte van 160 mm verschuifbaar.

Motoren

Wanneer de nieuwe Cayenne op 8 mei in Europa te koop is, start het gamma met de 3.6 FSI V6 benzinemotor. De 300 pk sterke zescilinder is optioneel(!) gekoppeld aan de nieuwe achttrapsautomaat en verbruikt 9.9l/100km. De 3.0 TDI 240 pk dieselmotor is opnieuw van de partij, maar wel liefst 20% zuiniger. In de afgeslankte Cayenne verrbuikt deze oliestoker 7.4l/100km. Voor de Cayenne S plant Porsche de 4.8 liter V8, die nu 400 pk rond in de startblokken heeft staan. De achtcilinder verbruikt daarbij gemiddeld 10.5l/100km, maar weinig meer dan zijn tammere V6 broeder. De Cayenne Turbo pronkt opnieuw met 400 pk en vraagt daar 11.5l/100km voor.

Zeilen met hybride

Het hoogtepunt daarbij is het werelddebuut van de Cayenne S Hybrid, die dankzij een Parallel-Full-Hybrid-aandrijving met een 47 pk sterke elektromotor en de 333 pk sterke 3.0 TFSI een brandstofverbruik heeft van slechts 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 193 g/km. Het prestatiepotentieel is echter vergelijkbaar met die van de Cayenne S, die daarbij hetzelfde prijskaartje heeft! Beide krachtbronnen zijn met elkaar verbonden door middel van een speciale koppeling die via de Hybrid Manager bepaalt welke krachtbron wordt aangesproken. Die biedt ook de mogelijkheid om alleen met de elektromotor onderweg te zijn, tot 60 km/u. De hybride aandrijflijn maakt het zelfs mogelijk om de benzinemotor bij snelheden tot 156 km/uur volledig uit te schakelen wanneer geen extra vermogen nodig is om de rijsnelheid vast te houden. In deze zogenoemde ‘zeilmodus’ wordt de benzinemotor volledig losgekoppeld van de aandrijflijn, om frictieverlies zoveel mogelijk te reduceren en brandstof te besparen.

Prijzen

Prijzen heeft de Porsche-importeur al paraat. De V6 start bij 80.500 euro, de Cayenne Diesel moet 81.990 euro opbrengen. Met V8 is de Cayenne er als S voor 99.600 euro. De Hybrid-versie kost een fractie meer, 99.990 euro. Voor de oppermachtige Turbo dient 155.500 euro worden neergeteld.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.