Het belangrijkste nieuws op de Autosalon van Geneve is natuurlijk de Focus. Kort na de wereldpremière in Amerika is het de beurt aan het Europese publiek om de populaire C-segmenter in totaal nieuwe gedaante te aanschouwen. De compacte middenklasser is aanvoerder van een nieuw platform waarop wereldwijd in totaal 10 verschillende Ford-modellen gaan worden gebouwd. Onder de kap maakt de Focus gebruik van de nieuwste 1.6 EcoBoost en TDCi dieselmotoren met Powershift transmissie en is de vertegenwoordiger van de laatste Ford innovaties op het gebied van comfort en veiligheid. Semi-automatisch parkeren, grootlichtassistent, actieve grille-afsluiting, corrigerende stuurbekrachtiging en de 'door edge protector' zijn slechts een greep uit de doos.
C-MAX en Grand C-MAX
Naast de nieuwe generatie Focus zullen ook de productieversies van de nieuwe C-MAX en zevenzits Grand C-MAX te zien zijn, waarvan vorig jaar op de autobeurs in Frankfurt een voorproefje werd vertoond. De Grand C-MAX heeft als enige dubbele schuifdeuren, terwijl de rest van het MPV-offensief, de C-MAX, vernieuwde S-MAX en Galaxy het met conventionele portieren moeten doen. Voor zowel de C-MAX als Grand C-MAX heeft Ford de 1.6 EcoBoost turbomotor gepland.
Kuga
Verder kondigt Ford nieuwe kracht voor Ford Kuga aan, die kan rekenen op de nieuwe 2.0 TDCi dieselmotor met 140 of 163 pk en is te koppelen aan de ‘DSG-transmissie’ van Ford: Powershift. In de Kuga is deze zelfontbrander altijd gecombineerd met vierwielaandrijving. De CO2-uitstoot blijft steken op 159 gram, 6% lager dan zijn voorganger met 136 pk. Wie de Powershift-transmissie bestelt stoot 179g/km CO2 de wereld in, ongeacht de dieselmotorisering. Dit komt overeen met 6.6l/100km diesel. Naast zijn zuiniger karakter is de Kuga met de nieuwe krachtige TDCi ook sneller af; de compacte SUV haalt voortaan maximaal 195 en de 0-100 sprinttijd is teruggebracht naar 9.6 seconden.
Mondeo
Ook de Mondeo mag van de verse diesels gaan profiteren. De nieuwe varianten maken de grote middenklasser zuiniger (5.3l/100km) en kan automaatrijders tevreden stellen met 5.6l/100km dieselconsumptie. Voor de Mondeo staat naast de nieuwe 2. 0 TDCi met of zonder Powershift ook de 2.0 EcoBoost met Powershift op stapel. Deze opfrisbeurt in het motorpalet – zowel de 2.3i automaat als de 2.5 20V Turbo moeten met pensioen – staat los van de kleine exterieurfacelift die men op stapel heeft staan.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review