Het nieuwe uiterlijk van de Fabia hatchback, Fabia Combi en Roomster wordt zichtbaar zich door een nieuwe grille en bredere koplampen. De Tsjechen geven de modellen hiermee optisch meer breedte. Ook zijn er nieuwe lichtmetalen velgen, decoratieve wieldoppen en carrosseriekleuren ontwikkeld.
In Nederland levert Skoda vier benzine- en twee dieselmotoren leverbaar. Het zijn vooral 1.2 motoren die de klok slaan. Aan de basis doet de bekende 1.2 dienst met 60 pk. Opnieuw is ook een krachtiger variant met 70 pk beschikbaar. Nieuw in het palet is de 1.2 TSI met 105 pk, die de huidige atmosferische 1.6 liter 16V vervangt. In combinatie met de bekende, optioneel te verkrijgen DSG-7 transmissie verbruikt de turbomotor 5.3l/100km in de Fabia. Ter vergelijk: de oude 1.6 16V met zestrapsautomaat noteerde 7.5l/100km. Skoda levert als eerste ook nog een 86 pk versie, net als de meest krachtige uitvoering gekoppeld aan een vijfbak. Deze variant stuurt de huidige 1.4 met pensioen.
Dieselen kan met de kersverse 1.2 TDI common rail motor, goed voor 75 pk. De zuinige zelfontbrander, die de 1.4 TDI met pompverstuiver moet doen vergeten, wordt bijgestaan door een 1.6 TDI met 105 pk. Precieze verbruikscijfers heeft Skoda nog niet vrijgegeven, maar beide modellen duiken onder de 110g/km CO2-uitstoot en komen daarom in aanmerking voor 20% bijtelling.
De nieuwe Skoda Fabia, Fabia Combi en Roomster worden komende voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. Medio mei vinden de modellen hun weg naar de Nederlandse showrooms te zien. Vlak daarvoor maakt de importeur de nieuwe prijzen bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review