Vooruitziende blik - Mercedes-Benz F 800 Style

Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Genève de F 800 Style, een studiemodel dat niet alleen de

Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Genève de F 800 Style, een studiemodel dat niet alleen de toekomstige designtaal van het merk uitstraalt, maar ook vol zit met efficiënte aandrijflijntechniek en vernieuwende veiligheids- en comfortuitrusting.

In het design van de F 800 Style laat Mercedes-Benz zien hoe sportiviteit en elegantie verpakt kunnen worden in de nabije toekomst. Als vanouds hoort daar een centraal geplaatste stergrille bij. Zijn elegante, coupé-achtige daklijn, korte carrosserieoverhangen en de lange wielbasis verlenen hem krachtige proporties. Toch meet het studiemodel 4.75 meter lengte en heeft het staaltje toekomstmuziek 2.92 meter wielbasis.

Nieuw bij Mercedes-Benz zijn de LED-koplampen, die door hun vorm bovendien als eye catcher voor de dag komen. De koplampunits zijn onderverdeeld in individuele segmenten voor dagrijverlichting, knipperlichten en hoofdverlichting.

Magnesium en carbonfiber

Het interieur van de F 800 Style heeft een vijfzitsopstelling en heeft een rijkelijke lichtinval door het transparante dak. De sfeer wordt verder gezet door diverse houtsoorten. Zoals het een concept car betaamt moet er ook met bijzondere details worden uitgepakt. Zo lijken de armsteunen en het dashboard wel te zweven. Het meubilair zelf is high tech, omdat het is vervaardigd uit magnesium en carbonfiber. Bovendien is er houtfineer in verwerkt, dat ook terug te vinden is op de middenconsole, de deuren en het dashboard. Alle houtfineer-elementen zijn versterkt met aluminium waardoor ze ook aan de hoogste veiligheidseisen voldoen. De achterpassagiers krijgen toegang tot het interieur via schuifdeuren. De ingenieuze draaiarm-constructie hiervan heeft ervoor gezorgd dat de ontwerpers konden afzien van het gebruik van zichtbare deurrails.

Van COMAND naar HMI

De bestuurder heeft verder de beschikking over het innovatieve HMI-bedieningsysteem met camera-touchpad, gebaseerd op de structuur van het al bestaande COMAND-systeem. Dit bestaat uit een touchpad op de middenconsole en een camera die handbewegingen van de bestuurder opneemt. Dit beeld wordt in een transparante vorm weergegeven op het centrale display boven de middenconsole. Zodoende ziet de bestuurder de contouren van zijn vingers zonder dat het zicht op het display wordt belemmerd. Alle functies blijven dus zichtbaar en een lichte druk richting touchpad volstaat om deze functies te activeren. De camera-touchpad herkent specifieke vingerbewegingen zoals vegen, drukken, draaien en inzoomen. Zodoende zijn airconditioning, telefoon, audi, navigatie en internettoegang in hoge mate intuïtief en precies te bedienen.

De F 800 Style beschikt over een nog verder ontwikkeld DISTRONIC PLUS-systeem. Deze nieuwe versie is DISTRONIC PLUS Traffic Jam Assistant gedoopt. Dit systeem houdt niet alleen in rechte lijn automatisch afstand tot voorliggers, maar ook in bochten. Het is zelfs in staat om het verschil te ‘zien’ tussen een auto die een bocht neemt of juist een afrit. Zodoende voorkomt dit nieuwe assistentiesysteem dat er sterk wordt afgeremd voor voorligger die een afrit neemt – het voorliggende voertuig wordt dus niet ‘blind gevolgd’.

Plug-in hybrid...

Het hoofdstuk ‘techniek’ in de F 800 Style is eveneens indrukwekkend. Mercedes-Benz kiest voor twee richtingen; een versie met plug-in hybridetechniek of een met een brandstofcel. Beide varianten zijn in principe productierijp en doen geen afbreuk aan de interieurruimte.

Het hybride-systeem van de F 800 Style is modulair van opzet. Het is bijvoorbeeld inzetbaar in combinatie met zowel benzine- als dieselmotoren van verschillende vermogenscategorieën. Bovendien is het mogelijk hiermee het complete spectrum van mild hybrid tot en met Plug-in Hybrid te bestrijken. De F 800 Style Plug-in Hybrid combineert een circa 300 pk sterke direct ingespoten 3,5-liter V6 benzinemotor met een compacte 109 pk sterke hybridemodule, die is geïntegreerd in de behuizing van de 7G-TRONIC automatische transmissie en een lithium-ion-batterij met een opslagcapaciteit van meer dan 10 kWh. Deze compacte batterij bevindt zich onder de achterbank en kan bij een speciaal laadstation of via het stopcontact worden opgeladen. De hybridemodule maakt het mogelijk om afstanden tot maximaal 30 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij af te leggen.

Dankzij het hoge koppel van de elektromotor zijn de prestaties daarbij van hoog (V8) niveau. Dankzij de efficiënte aandrijflijn en de CO2-bonus voor de electric drive-mogelijkheid, bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik van de F 800 Style slechts 2,9 l /100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van maar 68 g/km. Deze waarden winnen nog eens aan betekenis met het prestatiepotentieel in het achterhoofd. De sprint van 0-100 km/h duurt namelijk slechts 4,8 s en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (begrensd). De topsnelheid in elektrische modus bedraagt ons landelijk snelwegtempo: 120 km/h.

...brandstofcel!

De F 800 is er ook met een elektrische aandrijflijn met brandstofcel. De brandstofcel bevindt zich in de ‘motorruimte’ voorin, de lithium-ion-batterij is op een veilige plek achter de achterbank geplaatst en van de vier waterstoftanks (700 bar) zijn er twee ondergebracht in de transmissietunnel en twee onder de achterbank. Ze hebben een gezamenlijke inhoud van 5,2 liter – goed voor een actieradius van 600 km. De elektromotor drijft de achteras aan en heeft daar dan ook een plaats gevonden. Hij is goed voor een vermogen van 136 pk en een koppel van 290 Nm. Hiermee haalt het staaltje Duitse high tech 180 km/u (begrensd) en is de 100-grens na 11 seconden gepasseerd. Ook deze vorm van aandrijving is modulair van opzet. Diverse componenten ervan worden bijvoorbeeld nu al toegepast in de (voorwielaangedreven) B-Klasse F-CELL, die onlangs in beperkte serieproductie is gegaan en in commerciële voertuigen zoals de Citaro bus.