Opel verkiest de 4.7 meter lange Flextreme GT/E als het voorbeeld dat middelgrote auto’s ook onafhankelijk van fossiele brandstoffen kunnen zijn. De conceptcar kan namelijk net als de Opel Ampera elektrisch aangedreven worden. Om het gewicht van de carrosserie te beperken, gebruikt de auto lichte buitenpanelen in koolstofcomposiet, ruiten in policarbonaat en structuurelementen in een aluminiumlegering. In vergelijking met de klassieke materialen leveren die een gewichtsbesparing van 40 procent op, die verder bijdraagt tot het lagere energieverbruik en de grotere actieradius.
Het ontwerp van de auto is uiteraard geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijke luchtweerstand maar toont met de trapeziumvormige grille, ‘zwevende’ C-stijl, vleugelvormige LED-koplampen en gewelfde motorkap ook sterke expressie. Om de luchtturbulentie te beperken, zijn er ook geen buitenspiegels, enkel kleine camera’s in de basis van de A-stijlen. Op de prominente vleugelvormige chroomstrip staat een groot Opel-logo, dat tegelijk als stopcontact fungeert om de batterijen van de Flextreme GT/E op te laden.
De lage, brede coupé heeft een Cw-waarde van slechts 0.22. Door de lucht lang te vriend te houden haalt de Flextreme meer dan 200 km/u topsnelheid. De helft daarvan wordt binnen 9 tellen bereikt. Ondanks zijn grotere afmetingen en hogere topsnelheid zullen de prestaties van de Flextreme GT/E ongeveer gelijk zijn als die van de Ampera: een zuiver elektrisch rijbereik tot 60 km, zonder een gram CO2 uit te stoten, en een totale actieradius van ruim 500 kilometer, wanneer de 1.4 literbenzinemotor als generator wordt bijgeschakeld. Het gemiddelde brandstofverbruik wordt geschat op 1,6 l/100 km, met een CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km.
De toegang tot het interieur wordt vergemakkelijkt door het gebruik van naar achteren scharnierende deuren, een evolutie van het FlexDoors-concept van Opel voor de nieuwe MPV Meriva. Om de zuivere carrosserie-uitstraling te behouden werden alle deurgrepen vervangen door lichtsensoren die reageren wanneer deze door een hand worden bedekt. Het doorzichtige vaste glazen paneel in het midden van het dak is adaptief: op koude winterdagen laat het zonlicht door om het interieur op te warmen maar in de zomer wordt het verduisterd om de koelte te behouden. Een kanaal in de achterste rand van het dak zorgt voor extra koellucht voor de batterij en de elektronische onderdelen.