De nieuwe Supersports Convertible is de meest krachtige dakloze Bentley ooit gebouwd. Tijdens de ontwikkeling hield Bentley de Bentley Supersports uit 1925 in gedachten met een 3 litermotor onder de kap die –jawel!- 85 pk bood. En dat terwijl de doorsnee auto het in die tijd met 15 pk moest stellen. De titel ‘eerste productieauto met een topsnelheid van 160 km/u’ was dan ook verzekerd.
Anno 2010 kan de Supersports Convertible het stellen met de zesliter W12 turbomotor, een ware krachtcentrale met 630 pk en 800 Nm. Hiermee gaan de haren echt los; 0-100 in 4.2 seconden, iets meer dan vijf tellen later kan de 200-grens worden doorbroken. Wanneer de twaalfcilinder tot het uiterste wordt gedreven haal je 325 km/u. Met een gemiddeld verbruik van 16.7l/100km is er in feite niets ‘groens’ aan, maar het merk bericht wel dat het blok ook met het CO2-vriendelijke E85 bio-ethanol overweg kan.
Net als de Supersports Coupé worden de pk’s naar alle vier de wielen gestuurd, en zorgt de elektronische demperregeling voor een nog strakkere wegligging. Er moet immers wel 2400 kg de bocht om gestuurd worden. Achter de 20 inch lichtmetalen wielen – waarmee Bentley een gewichtsbesparing kon realiseren – bevindt zich een reminstallatie met keramische schijven.
Deze tot de verbeelding sprekende specificaties gaan niet samen zonder luxueus, weelderig interieur. De Brit biedt plaats aan vier personen, die plaatsnemen in een cockpit afgewerkt met diamantvormig gestikt alcantara, comfortabel zacht leder en high-tech koolstofvezel. Men blijft daarin niet bescheiden, zelfs de voorstoelen zijn vervaardigd uit dit lichte materiaal.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review