De Audi A1 is een staaltje downsizing in de modeluitbreiding. Met nog geen vier meter lengte kan hij zich feitelijk met met de Polo’s en de Punto’s, maar een wielbasis van 2.47 meter en slechts 1.42 meter hoogte verraden toch andere karaktertrekjes. Audi heeft met de A1 een sportieve scheurneus in gedachten, door middel van koets met stevige schouders, contrasterende dakbogen (optie), maximaal 18 inch wielen en de zeer schuin geplaatste C-stijl. De achterlichten zijn daarbij de achterklep geïntegreerd en dragen bij aan de lage luchtweerstand van de auto. Natuurlijk straalt de single frame grille weer het kenmerkende familiegezicht uit. In de koplampen is daarom ook dagrijverlichting van de partij, wie xenon bestelt krijgt overigens dan LED-jes overdag.
Naast een batterij airbags kan de A1 op het gebied van veiligheid te koop lopen met een zeer licht, maar sterk en stijf koetswerk, dat bijdraagt aan slechts 1045 kg basisgewicht. De bumpers zijn verder zo ontworpen dat bij een eventuele lichte aanrijding kostbare componenten (radiator, airco-unit) buiten schot blijven.
TSI en TDI
Alle voor de Audi A1 beschikbare motoren beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. Dat is immers waar downsizen ook voor staat. De basismotor voor de Audi A1 is een 1.2-liter TFSI-motor met 86 pk en 160 Nm vanaf 1500 toeren. Met deze motor is de Audi A1 goed voor een topsnelheid van 179 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 12,1 seconden. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 5.1 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km. Daarna volgt wellicht nog de 105 pk-versie, maar eerst is het de beurt aan een 1.4. TFSI 122 pk met een koppel van 200 Nm. In combinatie met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak leidt dit tot een ‘0-100’ in 9,2 seconden, een topsnelheid van 200 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Met de optionele zeventraps S tronic-transmisie met dubbele koppeling duurt de sprint van 0-100 9,1 seconden en verbruikt de motor net zoveel als de 1.2!
Dieselrijders kunnen op pad met een 1.6 TDI diesel en een vijfbak, leverbaar met 90 of 105 pk. Het koppel varieert van 230 tot 250 Nm en laat de A1 in 12.2 resp. 10.8 seconden naar 100 spurten. Met de meest krachtige diesel voorin haalt de Benjamin 187 km/u. De verbruikscijfers zijn nog wel indrukwekkender; de zelfontbrander consumeert 3.8l/100km en 99 gram CO2. Het optionele bestuursinformatiesysteem bevat voor liefhebbers een efficiencyprogramma dat informeert over verbruik en geeft adviezen voor een efficiënte rijstijl. Zo geeft de schakelindicator het optimale schakelmoment aan en een andere functie laat zien welke ‘grootverbruikers’ (airconditioning, achterruitverwarming) ingeschakeld zijn en wat hun invloed op het verbruik is.
Alle modellen zijn uitgevoerd met recuperatie (het omzetten van remenergie in elektriciteit) en een start-stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt zodra de auto tot stilstand komt (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht). Het start-stop-systeem wordt ook toegepast in combinatie met de zeventraps S tronic-transmissie.
Van sperdifferentieel tot BOSE-audio
Alle Audi A1-modellen hebben standaard ESP met sportmodus en elektronisch sperdifferentieel. Standaard beschikt de Audi A1 verder over radio/cd/mp3, vier speakers en snelheidsafhankelijk geluidsvolume. Optioneel is er een versie met dubbele tuner en kleurenscherm, maar ook met Bose audio met 14(!) speakers, Bluetooth, AUX-aansluiting en navigatievoorbereiding. Navigatie wordt gecombineerd met MMI-bediening en een 20 GB harddisk. Optioneel levert Audi een sportonderstel. Afhankelijk van de uitvoering wordt de Audi A1 geleverd met 15 inch stalen wielen of 16 inch lichtmetalen velgen. Als optie zijn 17 of 18 inch wielen beschikbaar.
Levering in september
De Audi A1 wordt in september op de Nederlandse markt verwacht. Informatie over de opbouw van het modellenprogramma, de bijbehorende uitvoeringsspecificaties en prijzen is op dit moment nog niet beschikbaar. Van de A1 gaan we overigens nog veel meer horen. Zo ziet Audi ook een A1 Sportback wel zitten en is een snelle S1 niet uitgesloten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review