Nieuwe Volvo S60 met nieuwe vijfcilinder diesel

De nieuwe Volvo S60 nadert zijn 'onthulling'. Hoewel de kersverse middenklasser al meerdere malen is besproken, hebben de Zweden nog genoeg details in petto. Zo bedraagt de vanafprijs ongeveer 36 mille, is AWD beschikbaar en omvat het leveringsprogramma een zeer zuinige 115 pk DRIVe-versie en een nieuwe tweeliter vijfcilinder diesel!

Volvo heeft aan de S60 een hele goede. Het model heeft tot op de dag van vandaag goed verkocht, waarbij kopers zijn comfort en vloeiende styling met de typische, coupe-achtige daklijn in de smaak vielen. De nieuwe S60 moet deze verworven status gaan uitbreiden. Volvo doet dat met de nieuwste DNA-taal, vele veiligheidsfeatures en meer efficiënte motoren.

Het interieur is overduidelijk op de bestuurder gericht. Voor de S60 is een

nieuw infotainmentsysteem ontwikkeld met een kleurenscherm (5 of 7 inch) in het bovenste deel van de middenconsole. Het geeft de informatie van de audio, de navigatie, de mobiele telefoon en andere functies weer en werkt ook nog met stuurbediening. Het interieur biedt voldoende comfort en ruimte voor vijf inzittenden. De in twee delen neerklapbare achterbank (60/40) heeft een vorm die ook de passagier in het midden zijdelingse steun biedt. De beenruimte

is toegenomen door 30 mm meer afstand tussen de achterbank en de voorstoelen ten opzichte van de vorige S60 en de kofferbak is 107 mm breder.

Een van de noviteiten op veiligheidsgebied is

City Safety met Pedestrian Detection en Auto Brake, dat voetgangers detecteert en tot een snelheid van 35km/u een aanrijding kan voorkomen. Bij hogere snelheden is de focus gericht op maximale vertraging om de impact te verkleinen. Verder zijn alle versies van de S60 zijn leverbaar met het geavanceerde, zich automatisch aanpassende FOUR-C

actieve onderstel. Dit is een verbeterde variant die op voorgaande modellen is geleverd en past de demperkarakteristiek met een druk op de knop aan het humeur van de bestuurder en/of het wegdek.

Volvo heeft voor de S60 twee onderstelsettings ontwikkeld, waarvan Europa de meest dynamische uitgeleverd krijgt. Deze wordt op de grens in het gareel gehouden door een nieuwe sliphoeksensor, Dynamic Stability en Traction Control, Advanced Stability Control en Corner Traction Control, dat de trekkracht in bochten beter moet verdelen. Op de topmotoriseringen is zelfs

AWD

vierwielaandrijving standaard.

Motorisch staan er verse turbomotoren paraat, onder meer is de 2.0 viercilinder turbomotor van de partij die

200 pk levert. Het bijbehorende verbruik bedraagt 7.9l/100km. Later volgt een 240 pk-versie van deze motor. Op die agenda staat ook een 1.6-versie met 150 en 180 pk, allen te koppelen aan een zesbak of Powershift. Een vernieuwde, sneller schakelende Geartronic automaat is voorbehouden aan de nieuwe, direct leverbare T6, in de nieuwe S60 goed voor 304 pk/440 Nm en 10% verbruiksreductie (10.2l/100km). Voor dieselaars heeft Volvo ook genoeg moois in het vat. Zo arriveert er een tweeliter vijfcilinder(!) dieselmotor. Dit is een verkleinde 2.4D die 163 pk en 400 Nm ophoest en gemiddeld 5.2l/100km consumeert. Aan de top staat nog altijd de D5 met 2.4 liter inhoud, goed voor 205 pk en 420 Nm. Beide motoren zijn te koppelen aan de zestraps-Geartronic. Het meest spaarzaam belooft de 1.6D DRIVe-variant met 115 pk/270 Nm te zijn, met een verbruik dat blijft steken op een heel bescheiden 4.3l/100km

!

Volvo Cars Nederland verwacht dit jaar zo’n 1.500 exemplaren van de nieuwe Volvo S60 op de Nederlandse markt te verkopen. De zakensedan arriveert medio augustus bij de Volvo-dealers, maar de importeur start al eerder met de voorintroductie. De prijs van zowel de diesel- als de benzineversies ligt in Nederland onder de 36.000 euro.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.