BMW maakt van de gelegenheid gebruik om zowel de looks als techniek verder te verfijnen. In zijn uitstraling draait het om moderne details als LED-lampen en xenonverlichting, meer in kleur gespoten bumperdelen, andere luchtinlaten en iets gewijzigde acterlichtunits. Verder biedt BMW nieuw ontworpen lichtmetaal en een vers palet lakkleuren. In het interieur zijn nieuwe kleurstellingen mogelijk en doet het laatste generatie iDrive dienst voor bedieningsgemak. Wederom kan de X5 tot zevenzitter omgetoverd worden. Van de maximale 1750 liter bagageruimte blijft dan nog 200 liter over.
Technisch heeft BMW de focus gelegd op meer pk's maar (meestal) minder liters diesel en euro95. Daarvoor worden nieuwe motoren en een achttrapsautomaat uit de kast getrokken. Zo introduceert men de xDrive35i, voorzien van de drieliter turbogeblazen zescilinder met 306 pk en 400Nm, beschikbaar van 1200 tot aan 5000 toeren. Hiermee bereikt de X5 235 km/u en kan de honderdsprint in 6.8 tellen worden voltooid. Deze krachtpatser vervangt de xDrive30i die de show kon stelen met 272 pk en heel wat minder koppel. Gemiddeld verbruikt de 30i-motorisering 10.1l/100km.
Vervolgens is er de xDrive50i, ter vervanging van de 48i motorisering. Het blok kennen we al uit de X6 en 7-serie en heeft met 4.4 liter cilinderinhoud, acht cilinders en TwinPower Turbo-techniek liefst 407 pk te vergeven. Hiermee sprint de mastodont in 5.5 seconden naar honderd en kan de begrensde top van 250 km/u in een mum van tijd worden gehaald. De V8 vraagt gemiddeld een beloning van 12.5l/100km.
Eerder werd al bekend dat de Beieren nog meer dieselkracht in voobereiding hadden. Aan de dieseltop staat de xDrive40d, waarachter een drieliter zescilinder diesel zit verborgen. De zelfontbrander levert 306 pk en 600 Nm tussen 1500-2500 toeren. Hiermee sleurt de X5 zich naar maximaal 236 km/u (de honderd bereik je na 6.6 tellen) en blijft de dieselconsumptie beperkt tot 7.5l/100km. De nieuwst generatie xDrive30d met 245 pk en 540 Nm is ook weer beschikbaar.
Voor alle X5-en geldt de vierwielaandrijving lichtjes is bijgepunt; specifiek voor de xDrive40d en xDrive50i geldt ook een andere veer- en demperkarakteristiek. Standaard heeft elke X5 snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, optioneel komt daar Active Steering en Adaptive Drive bij.
Het lijstje met technische snufjes zoals het head-up display, Adaptive Cornering Headlights, High-Beam Assistant, Park Distance Control and achteruitkijkcamera met Surround View kunnen Active Cruise Control with Stop & Go, Lane Departure Warning, Speed limit Info en Side View ook voor de X5 beschikbaar. Bandenspanningsensoren, runflat banden en adaptieve remlichten breiden tot slot het veiligheidspakket nog eens uit.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review