Verkoop waterstofauto's Toyota uiterlijk in 2015

In 2012 start Toyota de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Uiterlijk drie jaar later komen

In 2012 start Toyota de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Uiterlijk drie jaar later komen daar brandstofcel hybride auto’s met waterstofaandrijving bij, rijp voor dealerverkoop. Deze Fuel Cell Hybrid Vehicle’s zullen door Toyota wereldwijd aan het modellengamma worden toegevoegd.

De introductie van de Fuel Cell Electric Hybrid wordt voorafgegaan door de marktintroductie van zowel Plug-in hybrides – waarmee nu in Europa, in Japan en in de VS in de praktijk wordt getest – als de start van de verkoop van volledig elektrische auto’s (EV) voor dagelijks gebruik. Beide staan op dit moment gepland voor het jaar 2012. Het voordeel van de brandstofcel hybrideauto ten opzichte van een volledig elektrische auto is dat de actieradius aanzienlijk groter is en ook goed bruikbaar is in grotere auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens. In 2002 werd de eerste brandstofcel hybride auto van Toyota in de Verenigde Staten en Japan op de markt gebracht.

Met 100 exemplaren van de nieuwste generatie van de waterstofauto, de op de Toyota Highlander gebaseerde FCHV-advanced, wordt op dit moment een duurtestprogramma afgewerkt in onder meer de Verenigde Staten. De auto’s worden niet alleen ingezet om de techniek verder te optimaliseren, maar zijn ook een duidelijk statement dat brandstofcelauto’s aansprekende prestaties kunnen neerzetten, betrouwbaar zijn en in het dagelijks gebruik niet onder doen voor conventionele auto’s. Uit onafhankelijke verbruiksmetingen blijkt de FCHV-advanced 1 op 29 te verbruiken, zonder daarbij ook maar iets anders dan waterdamp uit te stoten.