Beursverslag Autosalon van Brussel 2010

Deze week heeft de Brusselse Autosalon haar deuren geopend voor pers en publiek. De diverse Europese- en

Deze week heeft de Brusselse Autosalon haar deuren geopend voor pers en publiek. De diverse Europese- en wereldpremičres zoals de vernieuwde Ford S-MAX en Galaxy, Audi A8, Nissan 370Z en Mini One Cabrio vormde vormde een interessante aanleiding de beursvloer te betreden. Een belangrijk evenement voor België, want hier kunnen - in tegenstelling tot op de AutoRAI - ook daadwerkelijk auto’s verkocht worden. Het was ook het moment om ons nog eens te vergapen aan de begeerlijke supercars als de Mercedes SLS en belangrijke studiemodellen. Lees hier het complete verslag.

Deze week heeft de Brusselse Autosalon haar deuren geopend voor pers en publiek. De diverse Europese- en wereldpremičres zoals de vernieuwde Ford S-MAX en Galaxy, Audi A8, Nissan 370Z en Mini One Cabr
Beursverslag Autosalon van Brussel 2010

Laten we beginnen bij de

Audi A8. De dynamische comfortlimousine staat voor het eerst op Europees grondgebied en vormde het hoogtepunt van de Audi-stand. Het vlaggenschip wordt bij ons leverbaar vanaf april in eerste instantie met een V8 benzine en diesel. Later verschijnt ook een 3.0 TDI met en zonder quattro vierwielaandrijving. Een drieliter compressormotor zit eveneens in de pijplijn, evenals een twaalfcilinder. De bijtige V10 in de huidige S8 zien we helaas niet meer terug. Dit jaar is het ook tijd voor de Audi A1

. De Duitsers zijn al kwistig aan het plagen geslagen met teasers en een microsite en nam voor de Brusselse beursvloer nog het Sportback studiemodel mee. Audi's kleinste komt in minstens twee carrosserievarianten op de markt, uiteraard voorzien van de laatste generatie 1.2 en 1.4 TSI en TDI-motoren. Tot slot warmde de R8 Spyder ons op niveau op voor de lente...

BMW heeft twee hybridemodellen meegenomen, te weten de 7-serie en X6 ActiveHybrid. Beide stonden al eerder op de IAA Frankfurt maar naderen hun introductie. De nieuwe 5-serie staat er eigenlijk ook, maar die is alleen op uitnodiging te bezichtigen. Toe maar! Speciale aandacht was er voor de BMW Vision Efficient Dynamics, die een voorbode vormt van sportief superzuinig rijden. De meest zuinige BMW die in productie is, de

320d Efficient Dynamics edition schitterde eveneens in de spotlights en loopt met een gemiddeld verbruik van 4.1l/100km voorop in zijn klasse. Zijn prijs is inmiddels bekend en ligt fors lager dan de standaardversie: 39.995 euro. Ook van BMW, maar dan met Alpina

DNA is de B7 Bi-Turbo, een tot ruim 500 pk opgewaardeerde 7-serie met een extra vleugje sportiviteit. De executive sedan is door Alpina werkelijk razendsnel geworden, tot aan 280 km/u toe.

Bij

Chevrolet

stond uiteraard de nieuwe Spark in de spotlights. Het kleine ‘Amerikaantje’ komt bij ons in maart op de markt en wordt leverbaar vanaf 8500 euro. Zijn allergrootste broer Captiva is in huidige gedaante aanwezig. De facelift van de populaire SUV volgt later dit jaar. Wel had het Belgische exemplaar al een nieuw instrumentarium gekregen. Daarnaast is het Chevrolet-logo voor dit jaar subtiel op de schop gegaan; de chromen rand is breder, ten koste van het glimmende goud in de badge.

Citroen kon daarentegen het nieuwste van het nieuwste laten zien, met de C3, DS3 en – als wereldprimeur – de elektrische C-Zero

. Deze elektrische vierzitter is een kloon van de Mitsubishi i-MiEV en gaat dit najaar in de verkoop. De C3 staat inmiddels bij de showroom, om niet veel later bijgestaan te worden tot het hippe driedeursbroertje DS3. De Mini-/MiTo-killer zet daarmee de nieuwe DS-lijn in gang, want de Fransen hebben ook al een DS4 en DS5 (hybride) gepland voor volgend jaar. Een ander staaltje toekomstmuziek was al wel van de partij, Citroen presenteerde opnieuw de REVOLTe, die als visuele opvolger van de begeerlijke 2CV geldt.

Vertegenwoordiging uit Italië is in ruime mate naar Brussel gekomen. Ferrari pronkt met de 458 Italia, en

Fiat showt de nieuwe Doblo|

in de Family-variant (wereldprimeur) en een 500 met de nieuwe 1.3 MultiJet 95 pk, een dieselblok dat later ook in de Punto EVO bij ons leverbaar wordt.

Ford heeft dit jaar een drukke planning voor de boeg. Terwijl de nieuwe C-MAX en Grand C-MAX in aantocht zijn en de eerste Focus afbeeldingen zijn vrijgegeven, kunnen we in België voor het eerst kennismaken met de vernieuwde S-MAX en Galaxy

. Volgende maand kunnen we er alles over vertellen hoe de nieuwe turbobenzine- en dieselmotor, gekoppeld aan de Powershift transmissie weten te presteren. Duidelijk is al wel dat de S-MAX nog iets sportiever is neergezet en de Galaxy luxer oogt. Beide ruimtelijke Duitsers hebben ook nieuwe multimedia-mogelijkheden en handige veiligheidsfeatures gekregen. Onthoud deze nieuwigheden goed, we zullen de technische en comfortabele innovaties grotendeels ook op een nog te vernieuwen Mondeo terugzien.

In de Koreaanse contreien kunnen we licht werpen op de

Hyundai iX35, die dit voorjaar als Tuscon-opvolger bij de dealers staat. De compacte crossover wordt onder meer leverbaar met nieuwe staaltjes downsizing, de 1.6 turbo en een krachtige 1.7 CRDi diesel. Ook de grotere Santa Fe liet zich in een subtiel vernieuwde outfit zien. Een speciale i30 Ecosport is voor de Belgische markt bedoeld en is als ecomodel opgetuigd met spoilers en lichtmetaal. En wat te denken van de i30 CW Xroad. Een opgestoerde versie met het recept van de Focus ehh... Xroad. Bij Kia

is het vooral de nieuwe Venga die de klok slaat. De nieuwste aanwinst van het merk pakt uit met een lange wielbasis en een fris design. Mazda heeft de nieuwe 5 nog niet af, dus staan in Brussel ‘slechts’ de vernieuwde CX-7 en de Mazda3 MPS als aandachtstrekker. Maar om niet met lege handen te komen is ook de pure MX5 Superlight Version aanwezig. Open rijden zoals het echt bedoeld is!

Mercedes-Benz steelt de show met de SLS AMG, de begeerlijke Gullwing in 2010-stijl. Het spectaculaire AMG-product heeft een 570 pk sterke 6.2 V8 onder de kap, waarschijnlijk een van de laatste 'gelukkigen' met dit dit blok. Mercedes-Benz stelt namelijk later dit jaar nieuwe V6 en V8 turbomotoren voor, die ook dienst gaan doen in AMG-modellen. Niet te zien voor het grote publiek, maar wel aanwezig is de E-Klasse Cabriolet

. De luchtige Duitser is optimaal ingesteld op behaaglijk open rijden voor vier, dankzij de AIRCAP en de verbeterde nekverwarming. Onder deskundige begeleiding konden we even kennismaken, maar foto’s maken was er helaas niet bij.

Mini introduceerde deze week nieuwe krachtiger en zuiniger motoren voor het complete modelgamma. Ook werd een extra zuinige Minimalismversie geďntroduceerd, evenals een nieuwe instapuitvoering van de Cabriolet. Deze Mini ONE Cabriolet stond in België op de stand en komt ook naar ons land. Prijzen beginnen bij 23.495 euro. Het Mini-podium werd vervolmaakt met de Coupe en Roadster concept, die naast de nog niet onthulde crossovervariant ook in productie gaan. Heel Mini blijft Mini dus niet. In een hoekje op de Nissan-stand stond de 370Z Roadster er verlaten bij. En dat terwijl deze versie toch echt zijn Europese debuut beleeft. De softtop Japanner behoudt zijn atleetstatus met een gespierde body en de krachtige 3.7 liter V6. Veel meer aandacht trok de Nissan

Cube, een typisch Japanse auto die wars is van symmetrie en dynamische looks. Bereid je maar vast voor, het kubusje komt ook naar ons land!

Opel had vooral veel aandacht voor de Ampera, de plug-in hybride die al eerder met veel spektakel is onthuld. De nieuwe Astra stond uiteraard ook in de kijkers en zal de komende tijd zich van zijn beste kant kunnen laten zien in de verkooplijsten (en op de weg). Peugeot had veel ruimte gereserveerd voor het nieuwe, sportieve avontuur dat RCZ heet. Een compacte roadster-coupe die snelheid uitstraalt, en ook meekrijgt (turbobenzine- en dieselmotoren). Net als Citroen heeft Peugeot ook een Mitsubishi iMiEV-kloon op de rol staan. De ion heeft een eigen gezicht meegekregen en zal zich vanaf eind dit jaar ook als Greenwheels gaan bewijzen. Om de presentatie van technische compleet te maken is ook de 3008 HYbrid4 meegekomen, een 2.0 liter dieselhybride die de crossover slechts 99g/km laat uitstoten. De supercompacte Peugeot BB1

laat als 2.5 meter lang, elektrisch aangedreven studiemodel zien dat de Fransen nog veel meer ecovriendelijk vervoer in huis hebben. En dat zonder pedalen en een buizenframe van tweewielers.

De stand van

Renault was niet te missen. De drie gele rakkers Twingo RS, Clio RS en Megane RS staan leuk en sportief te wezen naast de Fluence, die als sedan-variant van de Megane in bepaalde markten wordt geleverd. Van deze Fransoos toont het merk ook de elektrisch aangedreven versie, die net als de ZOE Z.E Concept nog een conceptstatus heeft. Ook een beetje van Renault is de Dacia Duster. De definitieve versie blijft nog even onder de pet, dus moeten we het doen met het studiemodel. En wat zien we daar? Saab! It’s alive. Tot nu toe dan. De 9-5

is uiteraard ‘het nieuws’ op de stand en daar was opnieuw de belangstelling dan ook naar.

Seat heeft al het nieuws al vergeven. De Ibiza Cupra en Leon Cupra R staan inmiddels in de showroom en ook de Ecomotive-range is weer up to date. In aantocht is nog wel de Ibiza ST,waarvan de Spanjaarden als warmhoudertje het studiemodel concept IBZ hebben meegenomen. Voor Toyota geldt hetzelfde laken een pak. De gehele modelrange is al up to date gemaakt, maar om het hybride-wagenpark te versterken staat er wel de Auris Hybrid

als concept. Een productieversie van de compacte middenklasser komt er zeker.

Volvo staat aan de start van een opfriskuur van het modelgamma, en de nieuwe S60. Die laatste staat weliswaar als studiemodel in de spotlights, de vernieuwde C30 en C70 schitteren in vol ornaat. De groene zijde van Volvo werd vertegenwoordigd door de elektrisch aangedreven V70 PHEV en de C30 BEV. De al wel leverbare V70 DRIVe met 1.6D dieselmotor mocht evenmin ontbreken. Volkswagen heeft genoeg interessants te laten zien, zoals de Polo en Golf BlueMotion en enkele aardgasmodellen. De echte eyecatcher is natuurlijk de avontuurlijke Amarok

pick-up. Of we deze in ons beboste land veel zullen zien is de vraag, wellicht ziet Rijkswaterstaat en de boswachters wel heil in de robuuste Duitser met common rail diesel.