Werelddebuut Citroen C-ZERO in Brussel

In hartje Brussel toonde Citroën vandaag voor het eerst de Citroen C-ZERO aan het (inter)nationale publiek, de volledig

In hartje Brussel toonde Citroën vandaag voor het eerst de Citroen C-ZERO aan het (inter)nationale publiek, de volledig elektrisch aangedreven stadsauto en tevens broertje van de Mitsubishi i-MiEV en Peugeot ion. Ook hebben de bijzondere REVOLTe conceptauto en hippe DS3 acte de présence gegeven.

De presentatie van de C-ZERO betreft een wereldpremière van een model dat eind dit jaar op de markt verschijnt. De elektrische stadsauto meet 3.48 meter en is voorzien van een motor die 64 pk levert naar de achterwielen. Er is 180 Nm aan koppel beschikbaar, waarmee ook de snelweg kan worden bestormd tot 130 km/u. De lithium-ion accu’s zijn in het midden van de auto geplaatst. Toch biedt de Fransoos plaats van vier personen en 166 liter bagageruimte. Een ‘echte’ auto dus, die ook leverbaar is met ABS, ESP, zes airbags en airco.

Het opladen van de accu via een regulier stopcontact neemt 6 uur in beslag. Met behulp van een snellader is 80% van het niveau bereikt in een half uurtje. De C-ZERO is overigens niet het eerste avontuur met elektrische auto's. Het merk heeft met de Saxo en Berlingo First Electrice al 5500 exemplaren gebouwd.

Daarnaast introduceert Citroen een nieuwe generatie start/stops-systemen, bedoeld voor meerdere modellen in het gamma. Een jaar later is het de beurt aan hybridetechniek, die zal debuteren in de DS5. In het nu leeft de nieuwe 156 pk sterke 1.6 THP turbomotor voor de C4 Picasso en C5, waardoor de vertrouwde tweeliter het veld heeft moeten ruimen. Het is een staaltje dowsizing die meer vermogen levert en veel minder dorst heeft.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.