Chrysler 'Delta' en elektrische Fiat 500 uit de doeken in Detroit

Chrysler profileert zich op de Detroit Auto Show dit jaar met compacte modellen. Het zijn de eerste vruchten van de

Chrysler profileert zich op de Detroit Auto Show dit jaar met compacte modellen. Het zijn de eerste vruchten van de vergaande samenwerking met het Fiat concern. Zo toont Chrysler een designstudie op basis van de Lancia Delta en de Fiat 500 met elektrische aandrijving.

De designstudie van Chrysler is op het eerste oog niets minder dan een Lancia Delta met Chrysler badge. Het is even wennen om deze eigenzinnige merken van totaal verschillende komaf ‘verenigd’ te zien. Onder de kap ligt natuurlijk geen V6 of iets dergelijks, maar een nette viercilinder turbomotor uit de Fiat-rekken.

Het model krijgt een belangrijke taak mee: het laat namelijk een mogelijke ‘verdeelsleutel’ zien zoals deze in de samenwerking tussen de merken Chrysler en Lancia zou kunnen worden toegepast. Mocht op deze eerste belangrijke internationale autotentoonstelling van dit jaar blijken dat het publiek hiervoor warm loopt, dan zijn Chrysler en Lancia in staat om de auto op korte termijn in serieproductie te nemen. Per markt zou dan bekeken kunnen werden of de auto als Chrysler of als Lancia gevoerd wordt.

Fiat kan op zijn beurt profiteren van de ENVI-tak van Chrysler, het onderdeel dat zich bezig houdt met het ontwikkelen van elektrische aandrijflijnen. Chrysler en Fiat laten daarom ook een volledig elektrisch aangedreven Fiat 500 zien.

In de tussentijd investeert Chrysler 180 miljoen dollar in bestaande fabrieken ten behoeve van de productie van de Fiat 500, en efficiënte viercilinder motoren – de 1.4 MultiAir. Dit staaltje downsizing zal op korte termijn zijn weg vinden naar diverse producten van Chrysler, Jeep en Dodge. Fiat zal voor toekomstige grote modellen gebruik gaan maken van het achterwielaangedreven platform van Chrysler. Dit gebeurt in combinatie met de compleet nieuwe Pentastar V6-motorengeneratie.