Nog een e-tron van Audi

Audi toont ons op de Detroit Motor Show een nieuwe interpretatie van sportief elektrisch rijden. Deze tweede variant

Audi toont ons op de Detroit Motor Show een nieuwe interpretatie van sportief elektrisch rijden. Deze tweede variant e-tron is opnieuw tweezitter, maar een slag kleiner dan het rode exemplaar dat eerder werd voorgesteld.

Deze e-tron concept meet namelijk slechts 3.93 meter en heeft dus ongeveer de lengte van een Volkswagen Polo. Audi heeft er wel een laagvlieger van gemaakt, getuige zijn hoogte van 1.22 meter. Het gevolg van deze compacte afmetingen en gebruikmaking van aluminium in het chassis resulteert in een acceptabel leeggewicht van 1350 kilo.

De aandrijving wordt verzorgd door twee elektromotoren, die samen 204 pk naar de achterwielen sturen. De e-tron zoemt daarmee binnen zes tellen naar honderd en doet er een tel minder over om van 60-120 te versnellen. Helemaal voluit haalt de e-tron een begrensde 200 km/u. Bij een gemiddelde rijstijl (dat lijkt ons lastig te realiseren...) belooft Audi een actieradius van 250 kilometer. De lithium-ion accu's die voor de voeding zorgen zijn achter de bijrijder en voor de achteras geplaatst, om zo een 40:60 gewichtsverdeling te realiseren.

Uiteraard hebben de Duitsers zich leuk op het studiemodel uitgeleefd, met MMI touch bediening op het stuur, LED-verlichting en dynamische koplampen die zich met behulp van een camera aan de weersomstandigheden aanpassen. De bochtenverlichting werkt samen met het navigatiesysteem om adequaat het wegdek te kunnen belichten. Dit laatst snufje heeft inmiddels zijn weg gevonden naar de nieuwe A8.