Nieuwe Mercedes-Benz M-Klasse springlevend

Grote, stoere SUV’s zijn nog lang niet uitgestorven. Sterker nog, Mercedes-Benz werkt al druk aan een nieuwe generatie van de M-Klasse. Maar de Duitsers pakken het wel slim aan. Met gewichtsreductie en efficiënte krachtbronnen.

Mercedes-Benz gaat met de nieuwe M/ML bewijzen dat liefhebbers van luxe, ruimte, stoere looks en off-roadcapacaiteiten niet op de blaren hoeven te gaan zitten. Wanneer de nieuwe generatie eind 2011 ten tonele verschijnt, wordt duidelijk dat Das Haus zichtbaar op efficiency heeft ingezet en zoveel mogelijk afrekent met logge, zware en dorstige SUV van weleer.

Dat betekent onder meer dat de nieuwe ML – net als de Cayenne en Touareg – niet zal groeien. De overhangen van de carrosserie voor en achter lijken niet te groeien, en dat geldt ook voor de wielbasis. En hoewel de camouflage nog het grootste gedeelte van de ‘body’ incognito houdt, zien we wel de vorm van de achterklep, buitenspiegels en de positie van de deurgrepen. Ook springt de hoger geplaatste achterruit in het oog.

Onder de motorkap verwachten we een samenstelling motoren die overeenkomen met wat Mercedes-Benz vandaag de dag in huis heeft. Reken dus op een zescilinder benzine en diesel – 350 (CDI), maar ook een V8 en extra krachtige AMG-versie. Toch sluiten we een hybride-aandrijflijn zeker niet uit. Daarmee kunnen de Duitsers immers helemaal een verbruiksreductie realiseren, en tegelijkertijd de concurrentie een antwoord bieden.