De nieuwe Infiniti M is het nieuwe vlaggenschip in de 20 jarige Infiniti-familie, die op de thuismarkt al bij de derde generatie is aanbeland. Met een lengte van net onder 5 meter is de ‘M’ nog meer dan de G37 een sportieve sedan in de luxe hoge middenklasse. De Japanners kiezen er uitdrukkelijk voor om een sportieve styling met subtiele welvingen en een krachtige neus te combineren met dynamische rijeigenschappen èn alle luxe in een rijkelijk samengesteld interieur. Met dit recept doen ze graag een aanval op de strakke, ingetogen en zakelijk ingestelde concurrentie.
Vierwielbesturing
Infiniti heeft daartoe om te beginnen de carrosserie van de ‘M’ trekjes van de gedistingeerde Essence conceptauto meegegeven. Net als elke Infiniti zijn de portieren, de motorkap en het kofferdeksel vervaardigd uit lichtgewicht aluminium. Tegelijkertijd hebben de technici uitgepakt met een vrijwel optimale gewichtsverdeling en een double-wishbone wielophanging, terwijl het sportieve rijgedrag mede wordt ondersteund door 4WAS (4-Wheel Active Steering). De wielbasis is met 2.90 meter daarbij een van de langste in deze klasse, wat niet alleen bijdraagt aan de rijprestaties maar ook het rijcomfort verhoogt.
Afhankelijk van de omstandigheden kiest de bestuurder de Standard, Eco, Sport en Snow-modus van de automatische transmissie, waarmee niet alleen de schakelkarakteristiek maar ook de instrumentariumverlichting en de tegendruk van het gaspedaal wordt geregeld. In de ECO-modus geldt dan groene verlichting bij een zuinige rijstijl en een ‘zwaarder’ gaspedaal. In de Sport-stand wordt ook de vierwielbesturing en het ESP aangepast voor een lichtvoetiger rijgedrag. Mag het nog iets sportiever? Dan kunnen de 18 inch lichtmetalen wielen worden verruild tot maximaal 20 inch exemplaren. Ook behoort nieuw ontwikkelde schokdempers, een sportonderstel, remklauwen met vier zuigers en vierwielbesturing tot de mogelijkheden.
Safety Shield
Als het om de uitrusting gaat is luxe, comfort en veiligheid nauw met elkaar verbonden. Zo heeft de Infiniti M dodehoek herkenning (Blind Spot Intervention) met zicht- en hoorbare waarschuwingssignalen. BSI is daarbij in staat een automatische remcorrectie uit te voeren wanneer de bestuurder niet tijdig reageert. Meer systemen van Infiniti’s ‘Safety Shield’ zijn bekende systemen als adaptieve cruise control, afstandsradar, rijstrookdetectie, remassistent en pre-crash veiligheidsgordels. Innovatief te noemen is Active Noise Control, waardoor de geluidsinstallatie ongewenste rij- en motorgeluiden in het interieur wegfiltert met dezelfde geluidsgolven. Met het optionele Bose Studio Surround audiosysteem kan een nog beter resultaat worden bereikt.
Ook de Forest Air climate control verdient een speciale vermelding. Deze klimaatregeling biedt vergaande bedieningsmogelijkheden voor de controle van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtverontreiniging. Met behulp van zachte luchtstromen en subtiele, natuurlijke geuren kan het systeem in het interieur zelfs de rustgevende en verkwikkende ambiance van een bos creëren...
Luxe in overvloed
De cockpit schept an sich eveneens een sportieve, maar uitnodigende ambiance. Infiniti heeft daarvoor met de hand afgewerkte houten accenten met zilverlaag, aluminium of glanzend zwarte pianolak exemplaren ter beschikking. Het meubilair is afgewerkt met lederen of zacht semi-anilineleder bekleding. Geheel volgens de traditie ontbeert het dashboard geen analoog klokje. In de ‘M’ is deze echter vierkant gevormd. Hoewel de precieze prijsstelling en de standaarduitrusting voor de Europese markt nog niet zijn bevestigd, mag verwacht worden dat de nieuwe Infiniti M op gebied van luxe zeker in de voetsporen treedt van modellen als de G, EX en FX. Dat betekent dat ook stoelventilatie, adaptieve bi-xenon verlichting, Bose Audio, elektrisch verstelbare stoelen en stuurverwarming leverbaar zullen zijn. Geheel nieuw is het Connectiviti+-multimediaplatform, dat bestaat uit een 8-inch touchscreen kleurendisplay en een navigatiesysteem met Hard Disk Drive. Deze schijf bevat ook een Michelingids met praktische informatie over hotels, restaurants, bezienswaardigheden en zelfs interessante routes.
V6 benzine, diesel en hybride op komst
De Infiniti M37 wordt zoals de naam al doet vermoeden aangedreven door de 3.7 V6 benzinemotor van het huis, die we al in de G37 en EX37 aan de tand hebben kunnen voelen. In de ‘M’ levert de krachtbron onverminderd 320 pk en 360 Nm, gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met manuele schakelfunctie aan de pook en het stuur (magnesium paddles). Alle kracht wordt op de achterwielen aangedreven. Exacte gegevens over prestaties en verbruikscijfers volgen in een later stadium. In de loop van 2010 volgt meer informatie over de Infiniti M met V6 dieselmotor, waarmee Infiniti een nieuw –gewenst- avontuur begint. En dat is nog niet alles; een jaar later is zelfs een hybrideversie gepland.