Eindelijk - Dit is de Alfa Romeo Giulietta!

De kogel is door de kerk. Dit is niet de Alfa 149 en ook niet de Milano. Nee, de opvolger van de 147 heet Giuilietta!

De kogel is door de kerk. Dit is niet de Alfa 149 en ook niet de Milano. Nee, de opvolger van de 147 heet Giuilietta! Vandaag zijn de specificaties officieel bekend gemaakt, voorafgaand aan de introductie in het komende voorjaar.

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat, moeten we maar denken. De nieuwe Giuilietta betreedt volgend jaar de compacte middenklasse. Nou ja, compact, met 4.35 meter lengte en 2.63 meter wielbasis is hij toch wel een flinke. De Italiaan is opgetrokken uit een vijfdeurs carrosserie en gestoeld op het platform van de Bravo, waarbij Alfa Romeo opnieuw haar traditie van ‘sportiviteit met stijl’ in stand heeft gehouden. De gelikte koets die het merk opnieuw heeft neergezet wordt aangevuld met fraaie details zoals chromen strips langs de zijruiten a la 8C, de LED-dagrijverlichting en geïntegreerde handgreep voor de achterportieren. Kenmerkend voor de neus is de grille die in een V-vorm is doorgelopen in de voorbumper.

De sportieve toon wordt uiteraard in de cockpit voortgezet. We moeten het nog doen met deze ene afbeelding, maar een stevige set sportstoelen en aluminium accenten staan in ieder geval op de planning. Alfa belooft ook de afwerking op een aangenaam peil te hebben gebracht, iets dat ook in deze klasse kan worden gewaardeerd. Net als de MiTo heeft de nieuwe Giuilietta de beschikking over het DNA systeem, zodat de bestuurder de reacties van de motor, stuurbekrachtiging, Q2 elektronisch differentieel en stabiliteitscontrole kan afstemmen op de omstandigheden middels Dynamic, Normal en de All Weather mode.

Uiteraard heeft Alfa voor de Giuilietta het nieuwste motorpalet paraat, met een uitgebreide reeks (Multiair) turbomotoren en JTDm diesels. Het gamma start met de 1.4 TB die 120 pk levert. De Multiairvariant schotelt 170 stuks voor. Beiden zijn voorzien van een start-stop systeem en voldoen aan de de Euro5-emissienorm. Dieselen kan met de 1.6 JTDm 105 pk of een tweeliter met 170 pk. Wellicht dat later nog een 120 pk versie van de 1.6 JTDm op de agenda staat. Het summum in de Giuilietta biedt de 1750TBi benzinemotor, die in deze nieuwkomer goed is voor 235 pk en daarbij de Quadrifoglio Verde-badge verdiend heeft.