Audi RS5

Het is een publiek geheim dat Audi ook de A5 omdoopt tot een begeerlijke RS5. Het prototype rijdt al aardig in vorm

Het is een publiek geheim dat Audi ook de A5 omdoopt tot een begeerlijke RS5. Het prototype rijdt al aardig in vorm talloze testrondes, dit keer viel ons oog op een testexemplaar, dat zich tevergeefs probeert voor te doen als een S5.

Hoewel aan de achterzijde nog het S5-logo prijkt en bovendien twee dubbele uitlaten te zien zijn, want net als de RS6 krijgt ook deze tweedeurs topsporter uiteindelijk ook twee forse ovale exemplaren, hebben we wel degelijk te maken met een RS5 in spe. Vooraan toont het prototype zich namelijk al wel in vorm, met grote zwartgelakte luchtinlaten in de bumper. Bovendien verwachten we ook nog een subtiele (uitklapbare) achterspoiler, om niet alleen uiterlijk vertoon maar ook extra stabiliteit bij hoge snelheden te verzorgen. Ook heeft Audi groots lichtmetaal voor de RS5 weggelegd, namelijk 20 inch. In leeggewicht zal de Duitser zich zo bescheiden mogelijk opstellen; door onderhuids intensief naar aluminium en magnesium te grijpen.

Wat er precies achter die luchtinlaten schuilt is nog steeds niet bevestigd. Er werd eerst gesproken over het hart van de RS6, een V10 met twee turbo’s, al zouden wij willen inzetten op een nieuwe geblazen vierliter V8 met directe inspuiting, die met ongeveer 450 pk in deze klasse meer dan prima voor de dag kan komen en niet 'onnodig' veel brandstof verorbert. Deze nieuwe krachtcentrale is uiteraard gekoppeld aan een quattro vierwielaandrijving en het nieuwe sperdifferentieel. Naast een zesbak behoort ook S-Tronic tot de mogelijkheden, waarmee de honderdsprint ongeveer 4.5 seconden in beslag neemt. Om het iedereen naar de zin te maken verwachten we Audi's magnetic ride met drie modi voor het karakter van de stuurbekrachtiging, motorrespons en dempers. Ook is de begrensde topsnelheid na een praatje met de dealer wel op 280 km/u af te regelen.

Wanneer de RS5 precies arriveert is nog niet bekend, al belooft het jaar 2010 veel goeds! We gokken op de onthulling in Detroit, meteen in januari. De krachtpatser komt eerst als Coupé en later als Cabriolet.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.