Wat kunnen we blij zijn: autonavigatie is al lang niet meer iets voor de gefortuneerde zakenlieden die duizenden (toen nog) guldens moesten neertellen voor een monochroom scherm op hun dashboard, waarop via enkele pijlen de route werd aangegeven. De digitale routebegeleiding heeft inmiddels in toevlucht genomen naar praktisch elk huishouden met een auto, die wel extra routehulp kan gebruiken op onbekend terrein.
Het aantal extra functies bij autonavigatie (bluetooth, video en foto, MP3 en spraakbesturing) en in welke vorm je wilt navigeren (telefoon, PDA, een los draagbaar systeem) maakt kiezen geen makkelijke opgave. Voor wie 'gewoon doen goed genoeg is' heeft Mio als één van de gerenommeerde aanbieders in de autonavigatiemarkt de Moov Spirit 300 in de collectie. Na een blik op de specificatielijst blijkt deze 'instapper' toch enkele praktische troefkaarten te bezitten.
Features
Om te beginnen is het model vrij handzaam, en vooral opvallend dun; slechts 18 milimeter. Verder heeft deze Mio een TMC-functie in de lader, waarmee verkeersinformatie kan worden ontvangen. Daarnaast kun je met de Moov 300 ook aan de wandel; de routebegeleiding (2D) is ook geschikt om de benenwagen te nemen. Mio heeft zelfs aan ‘zakelijk’ gebruik gedacht; ritregistratie. De afgelegde routes kunnen namelijk worden vastgelegd, waardoor precies het aantal gereden kilometers en ook het verbruik met bijbehorende brandstofkosten wordt weergegeven. Welke route je aflegt, heb je voor het kiezen. Naast de gebruikelijke ‘snelste’ en ‘kortste’ route kan de Spirit 300 ook de 'gemakkelijkste' en 'goedkoopste' route berekenen.
Vaste flitspalen weet de Mio Spirit 300 bij aanschaf te vinden; gratis bij te werken tot een jaar na aankoop via meegeleverde software. Het Mio Desktop-programma is ook bedoeld om vooraf routes in te kunnen stellen, ritregistratie uit te lezen en eigen POI’s toe te voegen. Tot dertig dagen na aankoop heb je tevens de gelegenheid kosteloos de nieuwste kaarten te downloaden, om zo actueel van start te gaan. Standaard heeft deze uitvoering alle kaarten van West-Europa geďnstalleerd. Via het ingebouwde microSD-slot kunnen ook andere landen worden ingelezen.
Hoofdmenu
Het opstarten van de Mio is kinderlijk eenvoudig. Bovenaan het apparaat zit een schakelaar, die naast ON en OFF ook een RESET-mogelijkheid biedt - dat laatste belooft wat! Het startscherm verschijnt betrekkelijk snel voor onze neus – OFF is namelijk meer een slaapstand die minimaal van de accu snoept - en biedt vervolgens een keur aan mogelijkheden, verdeeld in kleurige blokken. De belangrijkste functies zoals het zoeken naar een bestemming, verkeersinformatie, de kaart en opgeslagen bestemmingen zijn in een oogopslag zichtbaar. Met de pijl op het touchscreen scroll je een venster verder naar instellingen en enkele bijzondere bestemmingen. Opvallend is deze diverse Points of Interest zoals 'Brandstof' en 'Toerisme' zich als losse button in het hoofdmenu bevinden. Door deze eerst onder één noemer te brengen is dat naar onze mening meer overzicht. Bovendien zijn dit geen functies die je regelmatig hoeft te gebruiken. Via de computer kan het menu daarom naar wens worden ingedeeld.
Bestemming
Een bestemming invoeren gaat met een druk op de knop via 'Zoeken'. Het scherm dat nu volgt lijkt als een popup over de wegenkaart te worden gezet. Om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten is er gekozen om grote letters en buttons toe te passen, maar daardoor moet er wel gescrolled worden om bij functies als ‘Dichtbij zoeken’ en 'Zoek stad/gebied’, de gewenste modus (rij- of voetgangers) en routeopties te komen. Als gebruiker heb je daarom niet direct het overzicht wat dit scherm biedt. Ook na het invoeren en het geven van het startsein zijn niet alle mogelijkheden direct zichtbaar. Het invoeren van de bestemming an sich gaat wel gemakkelijk; simpelweg het intoetsen van de straat is voldoende, waarna het bij een eventuele dubbele match een lijst met bijbehorende plaatsnaam wordt getoond. Wie echter op de ‘stationsstraat’ moet zijn is wel even zoet, daarom is het soms sneller om de postcode in te geven. Mocht de precieze bestemming niet helemaal bekend zijn dan is zoeken op trefwoord een uitkomst; het systeem geeft dan in diverse categorieën de mogelijke bestemming, compleet met telefoonnummer. Omdat dit model geen Bluetooth belfunctie heeft, zul je om contact te leggen wel zelf je eigen telefoon moeten grijpen.
Route
Tijd om te gaan rijden. Inmiddels heeft de GPS-ontvanger al lang en breed een goed signaal gevonden, dat gaat lekker snel! Het bevestigen van de Mio aan houder is een kwestie van schuiven. De houder klemt zich vervolgens tegen de voorruit met behulp van de traditionele zuignap, die zich met een hendeltje stevig laat vastzetten.
Wanneer we de routebegeleiding starten wordt het gehele 3.5 inch scherm in beslag genomen door een overzichtelijke kaart, waarbij we bij voorkeur kiezen voor het standaard ingestelde kaartkleurenthema Malmo. Op het display wordt indien nodig met een pijlicoon de juiste richting verduidelijkt. Bij afslagen en rijstrookwisselingen schakelt de interface over op weergave van de borden boven de snelweg, de zogenaamde rijbaanbegeleiding. Samen met de gesproken instructies kun je zo echt geen afslag missen. De gesproken instructies zijn over het algemeen helder en bijtijds, zelfs straatnamen zijn in het vocabulaire opgenomen. Dat laatste is leuk en aardig, maar de uitspraak is lang niet altijd een helpende hand; simpelweg omdat het apparaat de klemtoon soms heel bijzonder legt...
Zoals gezegd is onderweg het volledige beeldscherm besteed aan de kaartweergave. In de hoek staat hoeveel kilometers er nog moeten worden afgelegd, maar met een druk daarop breidt het blokje zich uit tot een strook aan de rechterzijde met informatie over de te verwachten aankomsttijd, snelheid en de huidige tijd. Een nuttige feature, die we eigenlijk altijd direct hebben geactiveerd. Niet zichtbaar is de mogelijkheid om de spraakinstructies uit te schakelen – het volume regelen vergt zelfs heel andere stappen! - of zelf omleiding in te stellen (in geval van een afgesloten straat bijvoorbeeld), die onderin het midden van het display verborgen zit. Je moet er helderziend voor zijn. Natuurlijk schept de handleiding wel duidelijkheid, maar de meest logische keuze is het niet.
Alternatief
Pling! ‘2 kilometer file’ Met dank aan de geďntegreerde TMC module waarschuwt de Mio voor files op A- en N-wegen. Een feature die zeker uitkomst kan bieden, en bij lange na niet gemeengoed is in deze prijsklasse! Dat het geboden alternatief over binnenwegen lang toch niet altijd even geschikt is (net zo druk) ligt niet aan het apparaat, die weet immers niet hoe het daar met de drukte gesteld is. Op snelwegen biedt TMC daarom het meeste nut. Daarin verschilt de functie echter niet van duurdere ingebouwde autonavigatie.
De route die Mio je voorschotelt kun je ook zelf beďnvloeden in de gebruikelijke vormen van het vermijden van snelweg, tolwegen enzovoorts. Het systeem biedt ook de mogelijkheid om naast de kortste en snelste route een gemakkelijke of goedkope variant voor te schotelen. Hierbij baseert Mio zich op de hoeveelheid afslagen, en het soort weg. Aangezien tijd ook geld is, opteren we liever voor de snelste route. Bovendien liet de gemakkelijke route zich niet direct overtuigend onderscheiden van de snelste route in de testsituatie.
Conclusie
Mio heeft met de Moov Spirit 300 een slimme zet in de autonavigatiemarkt gedaan, door compacte afmetingen te combineren met opvallend veel functionaliteiten en een scherp prijskaartje. Voor nog geen 130 euro worden bovendien 23 West-Europese landen ingeladen. Daarmee is het een interessant alternatief voor de duurdere navigatiesystemen. De gebruikte interface is erg compleet ingericht, maar daardoor niet altijd even overzichtelijk. Dat sommige functies voor onderweg aan het oog onttrokken zijn komt daarnaast de veiligheid niet ten goede. Oefening baart kunst, dat neemt de spekkoper wel voor lief.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review