Autoverkopen oktober -14.5%, Volkswagen aan de leiding

De BOVAG en RAI Vereniging hebben met het RDC de autoverkopen weer op een rij gezet. In de oktobermaand bleven deze

De BOVAG en RAI Vereniging hebben met het RDC de autoverkopen weer op een rij gezet. In de oktobermaand bleven deze 14.5% achter in vergelijking met 2008. Volkswagen deed opnieuw de beste zaken, met Toyota, Ford en Renault op de hielen. Daarbij verliezen de MPV en SUV aan populariteit, ten gunste van de hatchback en stationwagon.

In Nederland kiest ruim de helft van de kopers van een nieuwe personenauto voor een hatchbackuitvoering. Op de tweede plaats staat de stationwagen met een kleine 20 procent. Terwijl voorheen de MPV en SUV veelvuldig de showrooms uitreden, daalde het aandeel van deze carrosserievarianten naar 9.2 respectievelijk 4.8 procent. Twee jaar geleden was dat nog 16.2 en 7.4 procent.

In oktober 2009 werden in totaal 35.805 nieuwe personenauto’s geregistreerd, tegen 41.875 stuks in oktober 2008. De daling in registraties bedraagt 14,5 procent. In de periode januari tot en met oktober 2009 zijn er 352.134 nieuwe personenwagens geregistreerd tegen 462.938 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Het totaal komt daarmee op een verlies van 23,9 procent.

De vijf best verkochte merken in oktober 2009 zijn wederom Volkswagen (3470), op de voet gevolgd door Ford (3234), Toyota (3181) en Renault (3131). Peugeot sluit de top5-lijst af met 2567 verkochte exemplaren. Bij VW heeft de Golf nog altijd de koppositie met 1070 orders. Daarna volgt de vliegende start van de Polo (998 stuks). De Fiesta volgt met 945 exemplaren. Peugeot doet goede zaken met de 107 (941), gevolgd door de Toyota Prius die 912 keer is besteld.