Mazda zet ambitieus in op de toekomst: in 2015 verwacht het merk een brandstofbesparing van alle Mazda-modellen met 30% gerealiseerd te hebben, ten opzichte van 2008. Dit moet niet alleen worden bereikt met een lager carrosseriegewicht en innovaties als een start-stop systeem, maar ook een nieuwe generatie aandrijflijnen, bestaande uit direct ingespoten benzine- en dieselmotoren. Mazda onthult in Tokyo ook de eerste versnellingsbak van deze nieuwe generatie, de Mazda SKY-Drive, die zorgt voor een lager brandstofverbruik en directe rijprestaties.
Sky-G en Sky-D
De Japanners werken onder meer aan een direct ingespoten 2.0 litermotor, die naar verwachting 15% zuiniger en ook krachtiger is dan de huidige tweeliter. Op deze motorisering wordt nieuwe katalysatoren toegepast die met behulp van nanotechnologie zijn ontwikkeld. Daarbij worden minder kostbare metalen gebruikt, terwijl een effectievere reinigende werking en meer duurzaamheid werd verkregen. Daarnaast is een nieuwe 2.2 liter CiTD dieselmotor in ontwikkeling. Door het verlagen van de interne weerstand en het toepassen van een tweetraps turbo belooft Mazda meer kracht bij hoge en lage toerentallen, maar ook een verbruik dat nog eens 20% lager ligt.
Sky Drive
Voor automaatrijders maakt de vijftrapsautomaat plaats voor een exemplaar met zes verzetten. Het toepassen van een efficiëntere koppelomvormer resulteert in minder slip en daardoor een lager verbruik; winst bij de transmissie is 5%. Daarnaast belooft Mazda een sneller schakelgedrag, dat zelfs vergelijkbaar gedrag heeft als transmissies met dubbele koppeling.