Grote mond voor Peugeot 508

De nieuwe Peugeot 508 heeft zich lange tijd goed verborgen gehouden. En dat terwijl deze 407-opvolger volgend jaar al

De nieuwe Peugeot 508 heeft zich lange tijd goed verborgen gehouden. En dat terwijl deze 407-opvolger volgend jaar al op de markt verschijnt. Opnieuw krijgt de Fransoos een grote mond, maar zal in zijn verschijning vooral geëvolueerd zijn.

Insiders bij Peugeot vinden namelijk de vernieuwing van de 508 ten opzichte zijn voorganger minder groot dan bij de 406 het geval was. Dat betekent niet dat Peugeot op safe gaat; ook de nieuwe middenklasser straalt de typische merkidentiteit uit, bijvoorbeeld met de bekende leeuwenbek vooraan. Die zagen we al begin dit jaar dankzij een uitgelekte foto. Om weer mee te kunnen komen met de veelvuldige concurrentie hebben de Fransen een grotere carrosserie in gedachten, evenals een langere wielbasis. Zo belooft de 508 als comfortabele reisgenoot ook genoeg beenruimte achterin te bieden.

Net als cross-over 3008 krijgt de 508 de laatste (veiligheids)snufjes, zoals een nieuw ontwikkeld ESP, head-up display, distance alert, automatische elektrische parkeerrem en hill start assist.

Onderhuids doen de technici een greep uit het moderne palet met THP-benzine en HDiF-diesels, waarbij de motorinhoud varieert van 1.6 tot 2.0 liter. Die laatste verschijnt als diesel dan in meerdere vermogenssterktes (150 en 163 pk), al dan niet gecombineerd met een automatische transmissie. V6-krachtbronnen zullen waarschijnlijk niet meer worden aangeroerd, deze zijn inmiddels ook al uit het leveringsprogramma van de huidige 407 genomen. Wel staat naar verwachting een hybride-versie op stapel. Peugeot experimenteert al enige tijd met een dieselhybride in de 3008, dat concept zou later dus ook op de 508 kunnen worden toegepast. Hiermee kunnen CO2-uitstootcijfers onder 100 g/km blijven.